Chiny: Dziewiczy rejs AG600 - największej na świecie latającej łodzi

Prototypowa chińska łódź latająca AVIC AG600 24 grudnia po raz pierwszy oderwała się od ziemi. Dziewiczy lot trwał godzinę.

Aktualizacja: 24.12.2017 21:05 Publikacja: 24.12.2017 18:55

Chiny: Dziewiczy rejs AG600 - największej na świecie latającej łodzi

Foto: AFP

Samolot, mniej więcej wielkości Boeinga 737, ale z czterema silnikami turbośmigłowymi, wystartował z lotniska w mieście Zhuhai w południowo-wschodniej prowincji Guangdong.

Samolot może podnieść z wody 50 rozbitków i może przebywać w powietrzu przez 12 godzin. Jego główne zadania związane są z ratownictwem przeciwpożarowym i ratownictwem morskim.

Ale ma mieć też zastosowanie wojskowe. Może być to szczególnie użyteczne w spornym regionie Morza Południowochińskiego. Samolot AG600, który nosi kryptonim Kunlong, będzie w stanie dotrzeć do najbardziej wysuniętego na południe krańca roszczeń terytorialnych Chin w tym obszarze.

Maszyna napędzana jest czterema silnikami WJ-6 powstałymi na licencji radzieckiego AI-20

Maszyna napędzana jest czterema silnikami WJ-6 powstałymi na licencji radzieckiego AI-20

AFP

Państwowa agencja prasowa Xinhua opisuje samolot jako "obrońca ducha morza, wysp i raf".

Start samolotu był transmitowany w państwowej telewizji, a powrotowi towarzyszyły tłumy machające chińskimi flagami i wojskowa orkiestra. Z Chin złożono już 17 zamówień na maszynę.

Prace nad latającą łodzią trwają od ośmiu lat. Wodnosamolot ma maksymalną masę startową 53,5 ton, rozpiętość skrzydeł do 38,8m. W przypadku startu z wody potrzebuje drogi startowej długiej na co najmniej półtora kilometra o głębokości 2,5 metra.

Wodnosamolot zdolny jest do wykonywania startów i lądowań na wodzie, jak również - dzięki chowanemu

Wodnosamolot zdolny jest do wykonywania startów i lądowań na wodzie, jak również - dzięki chowanemu w kadłubie podwoziu - na lądzie

AFP

Jakkolwiek AG600 jest spora, daleko jej do wielkiej latającej łodzi słynnego milionera Howarda Hughesa. "Świerkowa gęś" (ang. Spruce Goose), a formalnie Hughes H-4 Hercules, miał rozpiętość skrzydeł aż 97,54 metra. Gęś okazała się jednak nielotem - w powietrze wzbiła się tylko raz w 1947 roku, lot trwał mniej więcej 26 sekund. Dziś wystawiona jest w muzeum w Oregonie. Był to największy samolot konstrukcji drewnianej jaki kiedykolwiek powstał.

Od czasów wehikułu Hughesa powstało jeszcze kilka konstrukcji większych od AG600 (amerykańska łódź Martin XPB2M Mars z czasów II Wojny Światowej czy radziecka Be-42 Albatros), jednak żadna z nich obecnie już nie lata.

Samolot, mniej więcej wielkości Boeinga 737, ale z czterema silnikami turbośmigłowymi, wystartował z lotniska w mieście Zhuhai w południowo-wschodniej prowincji Guangdong.

Samolot może podnieść z wody 50 rozbitków i może przebywać w powietrzu przez 12 godzin. Jego główne zadania związane są z ratownictwem przeciwpożarowym i ratownictwem morskim.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nauka
Kto przetrwa wojnę atomową? Mocarstwa budują swoje "Arki Noego"
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nauka
Czy wojna nuklearna zniszczy cała cywilizację?
Nauka
Niesporczaki pomogą nam zachować młodość? „Klucz do zahamowania procesu starzenia”
Nauka
W Australii odkryto nowy gatunek chrząszcza. Odkrywca pomylił go z ptasią kupą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nauka
Sensacyjne ustalenia naukowców. Sfotografowano homoseksualny akt humbaków