To niewiele mniej w porównaniu z poprzednim rokiem, gdy wartość eksportu branży była wyższa o 1,7 mld euro. Spadek wyniósł tylko 5,6 proc. pomimo fatalnych dla całego przemysłu motoryzacyjnego skutków pandemii koronawirusa. Okazuje się jednak, że wsparła go rozwijająca się w Europie elektromobilność. – Na tak relatywnie niski spadek eksportu wpłynął znaczący wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych – podkreśla Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Bez tej grupy komponentów motoryzacyjnych spadek eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniósłby 13,5 proc.

Największym odbiorcą polskich producentów są Niemcy. W 2020 r. eksport części i komponentów do produkcji aut oraz samochodów na ten rynek stanowił jedna trzecią całego eksportu branży. Przy tym w porównaniu z 2019 r. zwiększył się o 9 proc. głównie dzięki akumulatorom litowo-jonowym. Jak podał NBP, już w trzecim kwartale 2020 r. baterie były najważniejszą pozycją całego eksportu za Odrę. W tym okresie ich wartość wzrosła aż pięciokrotnie r./r., do przeszło 2 mld zł. Wynikało to z silnego wzrostu popytu spowodowanego przestawianiem się niemieckich koncernów na produkcję samochodów elektrycznych.

Według AutomotiveSuppliers.pl w całym 2020 r. wartość eksportu baterii do e-aut sięgnęła 3,99 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 roku. – Jest to związane z bardzo dynamicznym rozwojem fabryki LG Energy Solution Wrocław – tłumaczy Orłowski. W czwartym kwartale 2020 r. wartość eksportu akumulatorów była wyższa niż eksportu samochodów osobowych i dostawczych, a w grudniu sięgnęła rekordowego poziomu 600 mln euro, trzykrotnie wyższego niż 12 miesięcy wcześniej.

W 2021 r. eksport baterii do elektrycznych samochodów jeszcze wzrośnie. Jak podaje organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, w 2020 r. udział zelektryfikowanych aut (bateryjnych oraz hybryd plug-in) wzrósł w rejestracjach nowych samochodów osobowych w UE do 10,5 proc. z 3 proc. rok wcześniej. Przy tym czwarty kwartał pokazał, że trend się nasila. W ostatnich trzech miesiącach 2020 r. elektryczny napęd miało blisko co szóste sprzedawane auto.

Realizowane w Polsce inwestycje wskazują, że nasz kraj może stać się europejskim hubem produkcji baterii do e-samochodów. Fabryka LG Energy Solution Wrocław jest dalej rozbudowywana. Pierwszą z trzech linii produkcji baterii uruchomiono w fabryce Daimlera w Jaworze, kolejne dwie linie są testowane. Realizowane są także inwestycje w produkcję komponentów. To m.in. budowa fabryki katod niklowych firmy Johnson Matthey w Koninie, fabryki katod Umicore pod Nysą, rozbudowa fabryki separatorów firmy SK ie technology w Dąbrowie Górniczej czy planowana budowa fabryki elektrolitu firmy Guotai-Huarong.