Brytyjskie sportowe Lotusy będą teraz "made in China"

Chiński właściciel marki Lotus zamierza zacząć po raz pierwszy w Chinach produkcję brytyjskich aut sportowych w nowej fabryce w Wuhanie budowanej za 9 mld juanów (1,33 mld dolarów) - wynika z ogłoszeń o szukaniu pracowników i z dokumentów władz.

Aktualizacja: 17.01.2019 18:43 Publikacja: 17.01.2019 17:14

Brytyjskie sportowe Lotusy będą teraz "made in China"

Foto: PxHere

Zhejiang Geely Holding Group kupiła większościowy pakiet w Lotusie w 2017 r. i dotąd nie informowała o swych planach wobec tej marki. Pierwszy raz ujawniła je, bo chce ją ożywić. Posunięcie jest zgodne z ambicjami Geely, która chce produkować więcej aut wyższego segmentu rynku i pozbyć się reputacji kopisty stylizacji aut innych firm i niskiej jakości. Dla Lotusa będzie to oznaczać zwiększenie produkcji i wypuszczanie nowych modeli, np. sportowo-użytkowych.

Geely i Lotus podały we wspólnym komunikacie, że głównym ośrodkiem produkcji pozostaje Norfolk, ale istotnym elementem strategii mającej odrodzić markę jest zwiększenie liczby miejsc produkcji aut na świecie. "Szczegóły o dalszych lokalizacjach i modelach zostaną potwierdzone we właściwym czasie" - stwierdziła firma w emailu do Reutera.

Urząd planowania w prowincji Hebei ze stolicą w Wuhanie zatwierdził w grudniu plany Geely dotyczące zakładu. Urząd podał na swym portalu, że zakład będzie mógł produkować 150 tys. aut rocznie. Kierownictwo specjalnej strefy ekonomicznej w Wuhanie, gdzie powstaje ten zakład, poinformowało  na swym portalu w grudniu, że produkcja w nim obejmie także "projekt Geely Lotusa".

Z dokumentów nie wiadomo, kiedy zacznie działalność, zatwierdzono w nim produkcję e-aut, hybryd z napędem elektrycznym i samochodów spalinowych  w rodzaju lotusów. Ogłoszenia Geely o naborze pracowników informują o 20 etatach w Wuhanie związanych z Lotusem.

Ambicje dotyczące segmentu luksusu

Nie wiadomo na razie, jaka część nowej chińskiej produkcji przypadnie brytyjskiej marce, ale zwiększenie redukcji jest zgodne z  głoszonymi przez Geely ambicjami zwiększania rynku Lotusa poprzez rozszerzenie gamy modeli. W 2018 r. Geely sprzedała na świecie tylko 1630 aut tej marki.

Lotus produkuje obecnie modele Evora i Elise. James Bond jeździł Lotusem Esprit w filmie "Szpieg, który mnie kochał" z 1997 r. Marka miała  swoją stajnię w wyścigach Formuły I do czasu sprzedania jej w 2015 r. grupie Renault za jednego funta.

Zrywając jednak z przeszłością Lotus chciałby produkować na początku w Wuhanie  SUV-y zamiast aut sportowych - powiedziały Reuterowi dwie osoby znające sprawę. Według jednej z nich, Geely chce konkurować z producentami segmentu premium, np. z Porsche, którego luksusowe SUV-y dobrze sprzedają się w Chinach.

Udział takich pojazdów w chińskim rynku samochodów zwiększył się z 4,07 proc. w 2014 r. do 5,01 proc. w 2018 r. - wynika z danych firmy JD Power. Geely zakłada w 2019 r. zastój sprzedaży po spadku w 2018 r. rynku pierwszy raz od ponad 20 lat.

Według Alana Kanga z LMC Automotive w Szanghaju, wejście Geely w luksusowy segment może znacznie zwiększyć jej udział rynkowy. Geely potrzebuje tego, aby bardziej konkurować z globalnymi markami - dodał.

Zhejiang Geely Holding Group kupiła większościowy pakiet w Lotusie w 2017 r. i dotąd nie informowała o swych planach wobec tej marki. Pierwszy raz ujawniła je, bo chce ją ożywić. Posunięcie jest zgodne z ambicjami Geely, która chce produkować więcej aut wyższego segmentu rynku i pozbyć się reputacji kopisty stylizacji aut innych firm i niskiej jakości. Dla Lotusa będzie to oznaczać zwiększenie produkcji i wypuszczanie nowych modeli, np. sportowo-użytkowych.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO