fbTrack

Medycyna i zdrowie

Badacze odkryli dlaczego nie zapamiętujemy swoich snów

stock.adobe.com
Komórki mózgowe działają aktywnie doprowadzając do wymazywania z pamięci wspomnień w jednej z faz snu - twierdzą naukowcy, którzy liczą na to, iż ich odkrycia pomogą pogłębić naszą wiedzę na temat choroby Alzheimera.

W czasie snu mózg oczyszcza się ze wspomnień, które człowiek nabył w czasie, gdy nie spał - twierdzą badacze. Proces ten jest formą selekcjonowania pozyskanych informacji.

Zapominanie jest aktywnym procesem - podkreślają autorzy publikacji w magazynie "Science". Dotychczas jednak niewiele wiedziano o tym, jak proces ten przebiega w trakcie różnych faz snu.

Teraz badacze stojący za publikacją w "Science" ustalili, że w czasie fazy REM snu - czyli w tej fazie, w której ludzie śnią - specjalne komórki nerwowe aktywnie przyczyniają się do procesu zapominania. Chodzi o tzw. neurony MCH znajdujące się w podwzgórzu, czyli w części mózgu odpowiedzialnej za sen, poczucie głodu i emocje. Poprzednie badania wykazywały, że neurony te aktywując się zwiększają czas spędzany w fazie REM, podczas gdy zmniejszanie ich aktywności zmniejsza liczbę przejść do tej fazy.

Badacze przyjrzeli się aktywności komórek MCH u myszy i odkryli, że 52,8 proc. z nich jest aktywnych w fazie REM, podczas gdy tylko 35 proc. jest aktywnych, gdy myszy nie śpią.

Badacze blokowali też neurony MCH w czasie testów pamięci. Okazało się, że neurony te wysyłają do hipokampu sygnał, aby przestać magazynować wspomnienia.

Współautor badania, Thomas Kilduff dyrektor Centrum Neurobiologii w SRI International powiedział, że zespół był zaskoczony odkryciem, iż myszy lepiej sobie radzą z zapamiętywaniem kiedy neurony MCH są zablokowane. - To sugeruje, że aktywacja neuronów MCH może szkodzić konsolidacji pamięci - co oznacza, że neurony MCH służą zapominaniu - podkreślił.

Czy odkrycie może wyjaśniać dlaczego ludzie zapominają swoje sny? - Nie mogliśmy pytać o sny badanych przez nas myszy. Jednakże my, i inni badacze wykazaliśmy, że większość neuronów MCH jest aktywnych tylko w czasie fazy REM snu, czyli wtedy, gdy większość ludzi doświadcza marzeń sennych - zauważył. I dodał, że rzeczywiście może to sugerować, że w związku z tym większość ludzi nie pamięta swoich snów.

Źródło: Newsweek