Ile za stacjonarny Internet w telewizji kablowej

Od 29,9 zł zaczynają się ceny stacjonarnego dostępu do Internetu w Polsce. O abonentów ceną i prędkością walczą najmocniej telewizje kablowe. Dołączają do nich stacjonarne telekomy.

Aktualizacja: 09.03.2017 14:57 Publikacja: 09.03.2017 14:00

Ile za stacjonarny Internet w telewizji kablowej

Foto: 123rf.com

Rynek płatnej telewizji w Polsce uważany jest za prawie nasycony. To dlatego telewizje kablowe, aby nie walczyć na obniżki cen za telewizję, od kilku lat walczą o klientów między sobą oraz z niegdyś tradycyjnymi operatorami telefonii stacjonarnej przy pomocy dodatkowych usług.

Najważniejszą taką usługą jest dziś szerokopasmowy dostęp do Internetu, co potwierdzają dane zawarte w raporcie opublikowanym podczas Cable Congress w Brukseli. W Europie operatorzy kablowi rosną właśnie dzięki usłudze dostępu do sieci.

Także w jej przypadku kablówki i stacjonarne telekomu stosują podejście: sprzedać więcej, na jak najdłużej i najlepiej nie schodzić z ceny za pojedynczą usługę. Oferują bądź kilka usług w pakiecie (telewizję, Internet, telefon stacjonarny czy mobilny), a w przypadku samego dostępu do Internetu starają się manewrować ceną i szybkością łącza.

Gdzie Internet jest dziś najtańszy? Przejrzeliśmy obowiązujące oferty telewizji kablowych i w oczy rzuca się jedno: dostawcy robią wszystko, aby ich precyzyjne porównanie nie było możliwe. To dlatego porównując ceny musieliśmy zastosować uproszczenia i skupić się na taryfach z umowami na 24 miesiące.

Dostawcy oferują bowiem różne maksymalne prędkości Internetu. Tam, gdzie znajdziemy ofertę z łączem do 50 Mb/s, nie będzie 60 Mb/s, tam, gdzie jest 120 Mb/s, nie zobaczymy łącza 100 Mb/s etc.. Z powodu takiej struktury oferty pogrupowaliśmy je pod względem prędkości łącza na trzy segmenty: podstawowy (dziś zwykle do 30 Mb/s), średni (50-60 Mb/s) i szybki (od 100 do 150 Mb/s w górę).

Kolejna tendencja rynkowa to odchodzenie od najniższych prędkości łącza. Nie znajdziemy już raczej Internetu stacjonarnego, gdzie – komunikowana w reklamie maksymalna przepływność to 2, czy 6 Mb/s.  Nawet prędkość do 30 Mb/s coraz częściej wypada z ofert telewizji kablowych.

Oferują ją Multimedia Polska Vectra, a łódzka Toya proponuje 25 Mb/s. Najmniej za tego typu łącze zapłacą abonenci Toya (29,9 zł), ale ceny u konkurentów nie będą dużo wyższe: odpowiednio niecałe 35 zł (w Vectrze) i 37,5 zł (w Multimediach). Średnio takie łącze to koszt około 35 zł miesięcznie. Większa liczba operatorów oferuje Internet szybszy (50-60 Mb/s) i najszybszy. Tu ceny  są rosną o 10 zł: do średnio 45 zł za przeciętne łącze, do około 55 zł za szybkie.

W walce o klientów potrzebujących najwyższych prędkości Internetu biorą od niedawna udział także dawni operatorzy stacjonarni. Netia jest właścicielem sieci telewizji kablowej i oferuje relatywnie tanie usługi pod marką Gigakablówka, a Orange Polska modernizuje sieć kładąc światłowody. Światłowód Orange ma dwie wersje cenowe: do 100 Mb/s (za 69 zł miesięcznie) oraz do 300 Mb/s (za 79 zł miesięcznie).

Neostrada zaś  - przynajmniej w sklepie internetowym – ma jedną ofertę: do 80 Mb/s za 39,9 zł, przy czym osoby, które nie korzystają z telefonu stacjonarnego Orange, muszą dopłacić minimum 21 zł miesięcznie (to opłata za tzw. utrzymanie łącza po jego zawieszeniu).

W ofertach operatorów znajdziemy też Internet o prędkości do 250 Mb/s, 300 Mb/s, czy 600 Mb/s, ale takie możliwości techniczne ich infrastruktura ma jeszcze relatywnie w niewielu miejscach w kraju.

 

Rynek płatnej telewizji w Polsce uważany jest za prawie nasycony. To dlatego telewizje kablowe, aby nie walczyć na obniżki cen za telewizję, od kilku lat walczą o klientów między sobą oraz z niegdyś tradycyjnymi operatorami telefonii stacjonarnej przy pomocy dodatkowych usług.

Najważniejszą taką usługą jest dziś szerokopasmowy dostęp do Internetu, co potwierdzają dane zawarte w raporcie opublikowanym podczas Cable Congress w Brukseli. W Europie operatorzy kablowi rosną właśnie dzięki usłudze dostępu do sieci.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji