Reklama
Rozwiń

Atlantia chce rozwijać Alitalię. Ratunkiem zajmie się nowy komisarz

Włoska grupa infrastrukturalna jest nadal zainteresowana wspieraniem rozwoju Alitalii, ale nie jej ratowaniem przed upadkiem — powiedział jej prezydent dziennikowi „Il Messaggero”. Ratunkiem zajmie się nowy komisarz

Publikacja: 08.12.2019 11:03

Atlantia chce rozwijać Alitalię. Ratunkiem zajmie się nowy komisarz

Foto: Bloomberg

- Jesteśmy nadal zainteresowani, ale potrzebujemy prawdziwego planu naprawczego — powiedział Fabio Cerchiai. — Biorąc to pod uwagę trzeba dodać, że propozycja Delta Air Lines jest całkowicie niedostosowana, bo nie wskazuje, że jest ona niezbędnym partnerem przemysłowym. Bez takiego założenia pieniądze zainwestowane przez Atlantię i innych partnerów byłyby akcją ratunkową skazaną na niepowodzenie — cytuje „Il Messaggero".

Cerchiai odrzucił zarzuty pod adresem Atlantii, że uczestniczyła w negocjacjach z koleją FS jedynie, aby zyskać na czasie. — Negocjacje doprowadziły do silnego zaangażowania ludzi i środków, nasze zainteresowanie odrodzeniem Alitalii jest oczywiste, bo najważniejsze lotnisko we Włoszech, Fiumicino należy do nas, a bankructwo tej linii pozbawiłoby nas 28 proc. przychodów z lotnictwa — wyjaśnił.

Nowy komisarz, nowe nadzieje

Nadzieją na uratowanie Alitalii jest podjęcie pracy przez nowego zarządcy komisarycznego, 56-letniego prawnika z Puglii, Giuseppe Leogrande.

Jak pisze włoski dziennik, nowy komisarz ma 5 miesięcy na uratowanie Alitalii: obniżyć koszty, zmniejszyć zatrudnienie, znaleźć partnera i sojuszu, aby skarb państwa, który dotąd wyłożył 1,3 mld euro nie tracił więcej pieniędzy. Jego zasadniczym zadaniem będzie przekonanie związków zawodowych do nowego biznesplanu i uświadomienie im, że po tej kolejnej próbie nie będzie już żadnych rozwiązań zastępczych.

Leogrande ma duże doświadczenie w ratowaniu od bankructwa firm, które znalazły się chronicznie pod kreską, ostatnio w ciągu 3 lat wydobył z dużych tarapatów rzymską firmę Blue Panorama.

Reklama
Reklama

Jeszcze przed świętami ma przedstawić nowy plan z udziałem najbardziej pewnych uczestników. Głównym elementem jest ograniczenie redukcji pracowników w linii do 2500, o ok. 1500 objętych obecnie programem pomocy dla bezrobotnych cassa integrazione. Delta i Lufthansa chciały zwolnienia 6 tys. ludzi. Nowy komisarz chce kierować redukowaniem personelu Alitalii korzystając z wszelkich osłon socjalnych, ma wystąpić do resortu przemysłu o zgodę na wcześniejsze odsyłanie na emeryturę, aby maksymalnie zmniejszyć liczbę wręczanych wypowiedzeń.

Leogrande zostanie w starej Alitalii, z nadmiarem pracowników, długami i najbardziej złożonymi problemami, jak to było z Blue Panorama, a odrębnie powstanie nowa Alitalia, odchudzona, bez długów, z wszystkimi umowami, od leasingu po gastronomię. Następnie nowa Alitalia przejdzie z sojuszu SkyTeam do Star Alliance, bo rząd chce ją związać z Lufthansą, bardziej niezawodną od Delty. Zwolennikami związania się z niemieckim przewoźnikiem są też związki zawodowe, zwłaszcza pilotów, bo stwarza większe gwarancje w biznesie, a z Fiumicino Niemcy chcą utworzyć największy ośrodek pracy, zwiększając przy okazji rolę Atlantii — pisze „Il Messaggero".

Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama