VietJet kupuje airbusy, Nowegian.... sprzedaje

Największy w Wietnamie prywatny przewoźnik VietJet zamówił u Airbusa 50 samolotów A321neo o wartości 6,5 mld dolarów. Norweski Norwegian postanowił z kolei sprzedać pięć A320neo, aby poprawić swe finanse

Publikacja: 03.11.2018 11:45

VietJet kupuje airbusy, Nowegian.... sprzedaje

Foto: Bloomberg

Vietjet podpisał porozumienie podczas wizyty w Hanoi premiera Francji Edouarda Philippe'a. Ten tani przewoźnik szybko rośnie prowadząc agresywną politykę inwestycyjną, kupuje samoloty u obu największych producentów. Kontrakt jest też wsparciem dla Airbusa, który stara się zamienić wstępne umowy z salonu w Farnborough na potwierdzone, zadatkowane zamówienia.

Prezes VietJet, Nguyen Thi Phuong Thao powiedziała na kilka dni przed złożeniem podpisu pod zamówieniem, że jej linia zamierza utrzymać średni wiek samolotów 3 lat, aby oszczędzać na paliwie i serwisowaniu. Podczas salonu pod Londynem Wietnamczycy zamówili wstępnie A321neo i 100 B737 MAX i od tamtej pory negocjowali ostateczne warunki; dostawy mają nastąpić w latach 2020-25.

Oficjalne podpisanie umowy w Hanoi rozprasza wątpliwości dotyczące zamówień w Farnborough, ogłoszono ich wiele w niepełnej postaci.

Dwa lata temu Boeing wziął górę nad Airbusem, bo podczas wizyty w Wietnamie Baracka Obamy udało mu się uzyskać zamówienie na 100 B737. Do tamtej pory VietJet kupował tylko airbusy, np. w 2013 r. 92 samoloty.

Wizyta premiera Philippe jest najnowszym przykładem docierania zachodnich przywódców do tanich przewoźników azjatyckich, których zamówienia zapewniają wiele tysięcy miejsc pracy w przemyśle. Przedstawiciele sektora finansowego zastanawiają się jedynie, czy ta ogromna liczba samolotów zamówionych przez tanie linie z Azji Płd.-Wsch, VietJet, AirAsia i Lion Air zostanie naprawdę dostarczona.

Norwegian ma za dużo samolotów

Tani norweski przewoźnik postanowił sprzedać pięć A320neo, które miał odebrać w IV kwartale, ale zostały wynajęte i nie są używane przez Norwegiana. „Ich sprzedaż pozwoli spłacić dług i poprawić płynność finansową firmy" — wyjaśnił Norwegian. Po uregulowaniu długu zostanie mu 62 mln dolarów.

Norwegowie postanowili wcześniej kupić do 2020 r. 210 nowych samolotów Airbusa i Boeinga, ale zaczęli mówić, że do tego czasu mogą sprzedać nawet 140 w ramach odnawiania floty i zmniejszania długu.

W ubiegłym tygodniu podali, że są na zaawansowanym etapie rozmów z pewnym partnerem o spółce j. v. dotyczącej floty, a więcej informacji udzielą pod koniec roku. Trzeci przewoźnik w Europie pod względem liczby pasażerów rozwijał się bardzo szybko, co osłabiło jego finanse.

Vietjet podpisał porozumienie podczas wizyty w Hanoi premiera Francji Edouarda Philippe'a. Ten tani przewoźnik szybko rośnie prowadząc agresywną politykę inwestycyjną, kupuje samoloty u obu największych producentów. Kontrakt jest też wsparciem dla Airbusa, który stara się zamienić wstępne umowy z salonu w Farnborough na potwierdzone, zadatkowane zamówienia.

Prezes VietJet, Nguyen Thi Phuong Thao powiedziała na kilka dni przed złożeniem podpisu pod zamówieniem, że jej linia zamierza utrzymać średni wiek samolotów 3 lat, aby oszczędzać na paliwie i serwisowaniu. Podczas salonu pod Londynem Wietnamczycy zamówili wstępnie A321neo i 100 B737 MAX i od tamtej pory negocjowali ostateczne warunki; dostawy mają nastąpić w latach 2020-25.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec