Nad symbolem włoskiej gospodarki kwitnącej po wojnie i oznaką narodowego prestiżu pojawiła się znów niepewność, bo nowy rząd wstrzymał poszukiwania nowych inwestorów.
Raport administratorów nie mówi konkretnie, kim są autorzy 3 ofert, ale dodaje, że Alitalia nie podejmie rozmów na zasadzie wyłączności z żadnym z potencjalnym chętnym do kupienia, bo żaden z nich nie złożył zobowiązań i nie przedstawił tak zasadniczych elementów jak plany przemysłowe, dokumenty dotyczące kontraktu i gwarancje przetargowe.
Lufthansa, easyJet i Wizz Air wyraziły na piśmie zainteresowanie Alitalią po objęciu jej nadzorem komisarycznym w maju 2017, drugi raz w ciągu dekady z powodu rosnącej konkurencji ze strony tanich przewoźników i szybkiej kolei.
Nowy minister transportu stwierdził w lipcu, że 51 proc. Alitalii ma być we włoskich rękach, a reszta należeć do silnego inwestora, nie podając żadnych szczegółów, jak państwo zamierza ingerować i czy dojdzie do sprzedaży linii.
Niepewność polityczna związana z marcowymi wyborami powszechnymi i następująca po nich zmiana rządu skłoniły zainteresowanych inwestorów do bardziej ostrożnego podejścia.