I tak samo, jak one wprowadzają taryfy na przelot wyłącznie z bagażem ręcznym. Taka opcja cieszy się coraz większym zainteresowaniem, bo wbrew pozorom coraz więcej osób nawet za Atlantyk podróżuje tylko z małą walizeczką, która bez problemu mieści się w schowku szerokokadłubowej maszyny.
Tanie bilety można też kupić u touroperatorów, którym nie udało się sprzedać wycieczki łącznie z przelotem, a mają wyczarterowany cały samolot. Więc często po kosztach prowadzą wyprzedaż na kilka dni przed wylotem. Takie loty oferuje np. liniami Enter Air największe polskie biuro podróży Rainbow.
Nie ma jednak co liczyć na rozpieszczanie pasażerów. Przy tak niskich taryfach są nie tylko obostrzenia dotyczące ewentualnych zmian w planie podróży (wiąże się to z dodatkowymi dopłatami, jeśli płacimy za bilet bardzo tanio), jak i cierpi dostępność posiłków na pokładzie, co przy dłuższych podróżach ma znaczenie. Jest również ciaśniej.
Starą maszyną na styk
Tego lata trzeba też uzbroić się w cierpliwość, bo rejsy będą często opóźnione. Wobec rosnącego popytu na podróże lotnicze linie lotnicze sięgnęły po odstawione wcześniej maszyny, niekoniecznie najmłodsze, a rejsy coraz częściej planowane są „na styk" i każdy czasowy poślizg powoduje wypadnięcie z napiętego harmonogramu lotnisk i konieczność oczekiwania na nowy czas startu lub lądowania. To wtedy pasażerowie słyszą denerwujący ich komunikat, że „rejs będzie opóźniony, bo samolot później przyleciał".
Do nowych samolotów potrzebni są nowi piloci. Tydzień temu w Budapeszcie prezes LOT Rafał Milczarski ogłosił nabór 300 pilotów do dwóch baz – właśnie w stolicy Węgier, gdzie polska linia buduje minihub i w Warszawie.
– Rozpoczynamy nabór właściwie we wszystkich krajach Europy Środkowo-Wschodniej, bo jest to dla nas naturalny rynek – mówił Rafał Milczarski. Język nie jest tutaj problemem, ponieważ od początku 2018 roku w LOT kokpit jest angielski. W tym języku piloci nie tylko komunikują się ze służbami lotniczymi, ale i wymieniają między sobą standardowe komunikaty lotnicze. W LOT każdy pilot może przejść całą ścieżkę kariery: od pierwszego oficera w bombardierze Q400 do kapitana w dreamlinerze.