FAA nie zna terminu powrotu MAXów na niebo

Federalny urząd lotnictwa FAA nie ma konkretnego harmonogramu powrotu samolotów B737 MAX do służby po 2 katastrofach - poinformował w związku z informacja agencji Bloomberga, że nastąpi to do grudnia

Publikacja: 12.06.2019 18:41

FAA nie zna terminu powrotu MAXów na niebo

Foto: materiały prasowe

Rzecznik FAA, Greg Martin powiedział, że urząd "nie ma harmonogramu" dopuszczenia MAXów do wznowienia lotów, a podejmie decyzję, "tylko kiedy samolot będzie bezpieczny do powrotu do służby".

Agencja Bloomberga powołała się z kolei na wywiad z konferencji w Kolonii przedstawiciela FAA ds.bezpieczeństwa lotniczego, Alego Bahramiego. Przyznał, że FAA jest pod dużą presja, ale MAXy wrócą, "kiedy będziemy pewni, że są bezpieczne" po sprawdzeniu rozwiązań projektowych, próbnych lotach i innych kontrolach. Jego zdaniem, nie jest możliwe podanie dokładnej daty, bo trwają prace nad zapewnieniem bezpiecznych elementów samolotu.

Ali Bahrami zapytany, czy samoloty wznowią loty w tym roku czy w następnym powiedział, że wypowiedź prezesa Boeinga Dennisa Muilenburga przewidująca to pod koniec 2019 r. brzmi poprawnie. Bloomberg też podkreślił stanowisko FAA, że nie ma określonego przedziału czasu na zatwierdzenie proponowanych przez Boeinga rozwiązań dla tych samolotów.

Boeing kończy prace nad usunięciem z oprogramowania złej funkcji kontroli lotu, która mogła mieć związek z obiema katastrofami i nad proponowanym nowym szkoleniem pilotów.

FAA nie jest jedynym organem, który będzie mieć wpływ na powrót MAXów, także europejski urząd EASA ocenia zmiany Boeinga, a ta procedura nie zakończy się wcześniej jak w końcu lipca - stwierdził odrębnie dyrektor Patrick Ky. Jego urząd zastanawia się, czy wymagać dodatkowego szkolenia pilotów na symulatorach i potencjalnych zmian projektowych.

Analityk w Bloomberg Intelligence, George Ferguson poinformował, że koncern z Chicago liczy się z kosztem 1,4 mld dolarów za anulowane loty i stratę zysku operacyjnego przez linie lotnicze, jeśli MAXy nie będą latać do końca września.

Rzecznik FAA, Greg Martin powiedział, że urząd "nie ma harmonogramu" dopuszczenia MAXów do wznowienia lotów, a podejmie decyzję, "tylko kiedy samolot będzie bezpieczny do powrotu do służby".

Agencja Bloomberga powołała się z kolei na wywiad z konferencji w Kolonii przedstawiciela FAA ds.bezpieczeństwa lotniczego, Alego Bahramiego. Przyznał, że FAA jest pod dużą presja, ale MAXy wrócą, "kiedy będziemy pewni, że są bezpieczne" po sprawdzeniu rozwiązań projektowych, próbnych lotach i innych kontrolach. Jego zdaniem, nie jest możliwe podanie dokładnej daty, bo trwają prace nad zapewnieniem bezpiecznych elementów samolotu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej