To piąte już odroczenie terminu od początku uruchomienia programu oznacza, że premierowy klient ANA Holdings otrzyma pierwszą maszynę dopiero w połowię 2020 r. — podano w komunikacie, potwierdzając wcześniejsze nieoficjalne informacje. Odroczenie może poważnie zmniejszyć producentowi szanse zdobycia dalszych zamówień na rynku samolotów regionalnych, zdominowanym przez brazylijskiego Embraera i kanadyjskiego Bombardiera.

Producent należący w dwóch trzecich do Mitsubishi Heavy Industries — resztę udziałów mają Toyota Motor i dom handlowy Mitsubishi Corp (po 10 proc.), Sumitomo i Mitsui — otrzymał dotąd potwierdzone zamówienia na 233 samoloty i opcje na 194.

Prace nad 90-miejscowym samolotem Mitsubishi Regional Jet (MRJ) w cenie 47 mln dolarów zaczęto w 2008 r., do pierwszego klienta miał trafić w 2013., ale pierwszy lot wykonał w listopadzie 2016.

Odrzutowy MRJ jest spełnieniem podtrzymywanych od dawna ambicji japońskich władz odrodzenia cywilnego przemysłu lotniczego, zlikwidowanego przez USA po II wojnie. Produkcję poprzedniego japońskiego samolotu cywilnego YS-11 na 60 miejsc wstrzymano pół wieku temu z powodu braku zamówień.