Boeing powinien zrezygnować z marki MAX

Tak uważa prezydent dużej firmy leasingowej Air Lease, Steven Udvar-Hazy, która zamówiła 150 B737 MAX, bo jego zdaniem ta marka ucierpiała i może doprowadzić do spadku wartości tych samolotów

Aktualizacja: 21.01.2020 16:21 Publikacja: 21.01.2020 15:31

Boeing powinien zrezygnować z marki MAX

Foto: Bloomberg

Udvar-Hazy jest jednym z założycieli branży leasingu w lotnictwie, która finansuje prawie połowę światowej floty samolotów pasażerskich. W kwietniu 2019 o "rebrandingu" wspomniał Donald Trump, ale Boeing stwierdził w czerwcu, że nie zamierza zmieniać nazwy tych samolotów.

Czytaj także: Wielkie obietnice nowego szefa Boeinga

- Zwróciliśmy się do Boeinga, aby pozbył się słowa MAX - powiedział szef Air Lease na konferencji finansowania lotnictwa w Dublinie - Myślę, że słowo MAX powinno trafić do podręczników historii jako zła nazwa dla samolotu. Ta marka ucierpiała i nie ma dla niej powodu istnienia - cytuje Reuter.

Czytaj także: Kryzys w Boeingu. Pracownik: MAX-y zaprojektowały błazny

Udvar-Hazy powiedział ponadto, że linie lotnicze w dalszym ciału oceniają niechęć pasażerów do latania MAXami i jak długo to potrwa. - Czy będzie to 2 miesiące, sześć; czy będzie to różnie w różnych częściach świata. Czy ludzie w Stanach zapomną za kilka miesięcy o katastrofach i pomyślą: - och, to tylko kolejny B737, czy też znajdą się takie części świata, gdzie ludzie będą bardziej przesądni i dłużej potrwa wymazywanie z pamięci tego piętna? - pytał.

Prezes innej dużej firmy leasingowej Dubai Aerospace Enterprises, Firoz Tarapore powiedział na tej samej konferencji, że niepokoi go brak ze strony Boeinga "rozwiązywania w aktywny sposób" kwestii zaufania klientów do tego samolotu. DAE odłożyła plany zamówienia kilkuset sztuk u Boeinga czy Airbusa z powodu wysokich cen.

Czytaj także: Fatalny dla Boeinga rok zamówień

Firma Avolon z Dublina, która zamówiła 148 MAXów jest większym optymistą, przewiduje w prognozie na ten rok duży popyt na te samoloty, bo "B737 MAX wrócą bezpiecznie w 2020 r. do latania, a pasażerowie zaczną nimi latać".

Z kolei Aengus Kelly z firmy Aercap powiedział, że właściciele uziemionych MAXów powinni zachować zimną krew i nie oferować w panice rabatów przy sprzedaży czy wynajmie tych samolotów, aby unikać obniżenia ich wartości. - Dyscyplina i zimna krew mają zasadnicze znaczenie, bo jeśli ludzie wpadną w panikę i zaczną wynajmować albo sprzedawać w dłuższym okresie te samoloty po mocno zaniżonych cenach, to trudniej będzie odzyskać ich wartość rezydualną. Ta marka nie jest teraz w dobrej sytuacji, musimy ją odrodzić operacyjnie i zachować absolutnie dyscyplinę przy plasowaniu tego samolotu - dodał.

Przewoźnik Air Niugini z Papul Nowej Gwinei odroczył w porozumieniu z Boeingiem co najmniej do 2024 r. odbiór czterech B737 MAX (pierwszy miał dostać w tym roku), bo chce mieć więcej czasu na zastanowienie się nad planami dotyczącymi swej floty, także wymiany mniejszych fokkerów. Jest możliwa zamiana MAXów na mniejsze E2 Embraera.

Boeing potrzebuje świeżej gotówki

Boeing rozmawia z bankami o pożyczeniu 10 mld dolarów lub więcej w związku z rosnącymi kosztami uziemienia MAXów - powiedziała jedna osoba Reuterowi. CNBC poinformowała jako pierwsza, że koncern pozyskał dotąd od banków 6 mld i rozmawia z innymi o dalszej sumie.

Uziemienie kosztowało go dotąd ponad 9 mld dolarów, koncern ogłosi pewnie dodatkowe koszty podczas publikacji bilansu IV kwartału 29 stycznia. Analitycy szacują, że straty wynoszą ok. 1 mld dolarów co miesiąc

Udvar-Hazy jest jednym z założycieli branży leasingu w lotnictwie, która finansuje prawie połowę światowej floty samolotów pasażerskich. W kwietniu 2019 o "rebrandingu" wspomniał Donald Trump, ale Boeing stwierdził w czerwcu, że nie zamierza zmieniać nazwy tych samolotów.

Czytaj także: Wielkie obietnice nowego szefa Boeinga

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów