Po miesiącach protestów załogi zakładu Puerto Real w Kadyksie zaniepokojonej przyszłością Airbus przystąpił do omawiania ze związkami planu połączenia tego zakładu z pobliskim w Zatoce Kadyksu. Powstałby jeden zakład z dwóch istniejących w Andaluzji, regionie o największym bezrobociu w Hiszpanii, najsłabszym pod względem kwalifikacji zawodowych. Takie rozwiązanie pozwoliłoby też uniknąć politycznie ryzykownej pierwszej likwidacji fabryki Airbusa w 50-letniej historii firmy — pisze Reuter.

Propozycja zależna od ostatecznych negocjacji ze związkami zawodowymi pozwoli uniknąć wręczania wypowiedzeń. Puerto Real zatrudniający 350 ludzi montował część ogonową superjumbo A380, z którego Airbus zrezygnował oraz ogony A330, na które popyt również zmalał. Sąsiedni zakład w zatoce z załogą 460 ludzi produkował komponenty do sprzętu wojskowego i kosmicznego. Pracownicy obu zakładów są wysoce kwalifikowani, dużo ich nie ma w regionie.

Airbus nie podjął jeszcze decyzji, który zakład zostanie zlikwidowany, ale jego rzeczniku stwierdził, że Puerto Real odegra tak czy inaczej rolę w rozwoju nowej technologii do wykorzystania w innych europejskich ośrodkach. — Nie pozwolimy firmie zamknąć żadnej fabryki do chwili, gdy zobaczymy inwestycje, nowe pakiety pracy i wyższy poziom zatrudnienia niż przed pandemią. Będziemy pracować z rządem nad tworzeniem klimatu przemysłowego do zachowywania przez strategiczne sektory w takich miejscach jak Kadyks lokalnej gospodarki i pełnych łańcuchów dostaw — stwierdził Juan Antonio Vazquez z centrali UGT.

Sprawę zamykania fabryk omawiano na posiedzeniu z europejskimi związkami zawodowymi. Rozmowy dotyczyły też planu Airbusa zmniejszenia zatrudnienia o 15 tys. ludzi na świecie w reakcji na kryzys. W kwietniu Airbus zrezygnował ze sprzedaży dwóch filii produkcji konstrukcji nośnych, złożył nową propozycję przeniesienia masowej produkcji detali do nowej filii z perspektywą jej sprzedaży. Teraz po spotkaniu ze związkowcami zapowiedział analizę scenariusza zachowania produkcji tych detali w ramach grupy Airbusa, z możliwością wyodrębnienia jej.