W 2020 roku nadal polecimy tanio. Zyski linii spadną

Nie będzie recesji w transporcie lotniczym, chociaż zyski przewoźników za 2019 będą niższe, niż wynikało z Prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) jeszcze pół roku temu.

Aktualizacja: 11.12.2019 13:37 Publikacja: 11.12.2019 11:14

W 2020 roku nadal polecimy tanio. Zyski linii spadną

Foto: Adobe Stock

Powód? Wprawdzie paliwo nie podrożało, ale bardzo silne są naciski płacowe, częściowo tylko złagodzone wzrostem efektywności pracy. Natomiast konkurencja na rynku wymusza utrzymanie niskich cen biletów. Według wyliczeń IATA w 2019 roku, średnia cena powrotnego biletu, po odliczeniu inflacji, wynosi dzisiaj 62 proc. tego, ile musieliśmy zapłacić w roku 1998.

Jeszcze w czerwcu tego roku IATA prognozowała globalny zysk linii lotniczych na poziomie 28 mld dol. Teraz wiadomo, że będzie to 25,9 mld. przy przychodach sięgających w tym roku 838 mld dol. Skąd się wzięła ta różnica? Wolniej rośnie światowy PKB, popyt na podróże nie jest tak silny, jak oczekiwano, a wojny handlowe spowodowały spadek przewozów cargo — o 3,3 proc. co jest największym spadkiem od roku 2009, czyli od kryzysu finansowego. — To prawda, ropa, a z nią i paliwo lotnicze są tańsze, niż prognozowano pół roku temu, to jednak korzyści z tego tytułu są mniejsze niż ogólny spadek przychodów — tłumaczy Brian Pearce, główny ekonomista IATA i zastrzega się, że w prognozach nie ma niekorzystnego efektu uziemienia B737 MAX.— Nie jesteśmy w stanie wiarygodnie wyliczyć tych kwot — dodał. 

Czytaj także: Restauracja z posiłkami z samolotów? Linia lotnicza AirAsia postanowiła spróbować 

Na 2020 IATA prognozuje przychody w wysokości 872 mld dol. i zysk 29,3 mld dol. Ten wzrost wynika również z oczekiwanej większej liczby przewiezionych pasażerów. W 2019 będzie ich 4,54 mld, w 2020 — 4,72 mld. Średnie wypełnienie samolotów wyniesie 82 proc., podczas gdy linie zarabiają już wówczas, gdy wypełnią swoje rejsy w 68,9 proc. Dla przewoźników to jeszcze nie jest koniec dobrych wiadomości, bo średni zysk z każdego przewiezionego pasażera wzrośnie do 6,20 dol. z 5,42 w 2019. Najwięcej, już tradycyjnie zarobią przewoźnicy amerykańscy, po 16 dol. w Europie o prawie 10 dol. mniej — 6,20 dol. Ta różnica wynika między innymi z tego, że linie amerykańskie osiągnęły prawdziwe mistrzostwo we wprowadzaniu najróżniejszych opłat i dopłat.

W samolotach, zwłaszcza w rejsach na terenie Europy, będzie ciaśniej. Popyt na podróże ma wzrosnąć szybciej niż podaż miejsc. Za tym także przyjdzie wzrost zysku, chociaż nadal wiele linii na naszym kontynencie będzie balansowało na granicy zysku i strat.

IATA nie wyklucza kolejnych bankructw linii na naszym kontynencie. Nie zmienia to faktu, że ci przewoźnicy, którzy dobrze sobie radzą wniosą do budżetów swoich krajów 136 mld dol. o 5,2 proc. więcej niż w 2019 i to w sytuacji, kiedy ich przychody wzrosną jedynie o 4 proc. Skąd ta różnica? Stąd, że kolejne kraje decydują się na opodatkowanie podróży lotniczych. Chociażby Niemcy od 1 stycznia 2020 podwyższają podatek na loty krajowe i krótkodystansowe z 7,50 do 10,43 euro, średniego zasięgu z 23,43 do 32,57 euro, a długodystansowe z 42,18 do 58,63 euro. 

Powód? Wprawdzie paliwo nie podrożało, ale bardzo silne są naciski płacowe, częściowo tylko złagodzone wzrostem efektywności pracy. Natomiast konkurencja na rynku wymusza utrzymanie niskich cen biletów. Według wyliczeń IATA w 2019 roku, średnia cena powrotnego biletu, po odliczeniu inflacji, wynosi dzisiaj 62 proc. tego, ile musieliśmy zapłacić w roku 1998.

Jeszcze w czerwcu tego roku IATA prognozowała globalny zysk linii lotniczych na poziomie 28 mld dol. Teraz wiadomo, że będzie to 25,9 mld. przy przychodach sięgających w tym roku 838 mld dol. Skąd się wzięła ta różnica? Wolniej rośnie światowy PKB, popyt na podróże nie jest tak silny, jak oczekiwano, a wojny handlowe spowodowały spadek przewozów cargo — o 3,3 proc. co jest największym spadkiem od roku 2009, czyli od kryzysu finansowego. — To prawda, ropa, a z nią i paliwo lotnicze są tańsze, niż prognozowano pół roku temu, to jednak korzyści z tego tytułu są mniejsze niż ogólny spadek przychodów — tłumaczy Brian Pearce, główny ekonomista IATA i zastrzega się, że w prognozach nie ma niekorzystnego efektu uziemienia B737 MAX.— Nie jesteśmy w stanie wiarygodnie wyliczyć tych kwot — dodał. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze
Transport
Niepewna przyszłość samochodów na prąd. Rynek e-aut rozczarował
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?