EASA: MAX-y polecą w Europie w I kwartale

Uziemione B737 MAX wrócą zapewne na niebo w Europie w I kwartale 2020 — powiedział szef Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA, Patrick Ky.

Aktualizacja: 05.11.2019 11:34 Publikacja: 05.11.2019 11:08

EASA: MAX-y polecą w Europie w I kwartale

Foto: Bloomberg

Urząd spodziewa się wydania zgody w styczniu, ale przygotowania władz poszczególnych krajów i linii lotniczych mogą opóźnić wznowienie komercyjnych lotów do kolejnych 2 miesięcy — powiedział. — Jeśli wymogi szkolenia i koordynacji zostaną spełnione w krajach Unii, aby każdy zrobił to samo w tym samym czasie, to zajmie to trochę czasu. Dlatego mówię o I kwartale — cytuje go Reuter. 

Boeing mówił, że nastawia się na powrót MAX-ów do służby pod koniec 2019 r. po zmianach w oprogramowaniu systemu zapobiegającym przeciągnięciu MCAS. Decyzja FAA z marca o uziemieniu tych samolotów zaszkodziła nie tylko producentowi, ale także liniom lotniczym, które musiały odstawić kilkaset samolotów i ponosić koszty ich parkowania i zdolności do użytku.

Na amerykańskim urzędzie lotnictwa spoczywa zasadnicza odpowiedzialność za sprawdzenie wszystkich poprawek dokonanych przez Boeinga, aby nie doszło do powtórzenia się sytuacji, które doprowadziły do dwóch tragicznych katastrof. EASA zamierza również przeprowadzić własne kontrole na symulatorze i w lotach testowych przed wydaniem zgody na wznowienie lotów.

Europejscy eksperci udali się w ubiegłym tygodniu do zakładu firmy Rockwell Collins w Cedar Rapids (Iowa), aby zacząć sprawdzanie „rozsądnie ostatecznej” wersji oprogramowania systemu MCAS — poinformował szef EASA w Helsinkach na marginesie dorocznej konferencji o bezpieczeństwie. Rockwell Collins z konglomeratu United Technologies opracowała wspólnie z Boeingiem oprogramowanie kontroli lotów w MAX-ach.

- Zrobiono ogromną pracę nad tym oprogramowaniem, ale myślimy, że jest jeszcze cokolwiek do zrobienia — powiedział dyrektor Ky. Rzecznik Boeinga Gordon Johndroe nie chciał wypowiedzieć się, podobnie jak rzecznik FAA.

Szef EASA nie chciał snuć rozważań o możliwości zażądania przez organy nadzoru dodatkowych szkoleń pilotów MAXów na symulatorach, co opóźniłoby bardziej termin powrotu samolotów do pracy i zwiększyło koszty przewoźników. — Taką decyzję będzie można podjąć dopiero po przeprowadzeniu przez EASA pracy na symulatorach i po próbnych lotach — powiedział Ky. — To naprawdę koniec procedury, bo dotyczy bardziej strony operacyjnej— dodał.

Ma nadzieję, że EASA zakończy szczegółowe sprawdzanie oprogramowania do końca listopada, a grudniu przeprowadzi próbne loty, „jeśli wszystko pójdzie dobrze”.

Urząd spodziewa się wydania zgody w styczniu, ale przygotowania władz poszczególnych krajów i linii lotniczych mogą opóźnić wznowienie komercyjnych lotów do kolejnych 2 miesięcy — powiedział. — Jeśli wymogi szkolenia i koordynacji zostaną spełnione w krajach Unii, aby każdy zrobił to samo w tym samym czasie, to zajmie to trochę czasu. Dlatego mówię o I kwartale — cytuje go Reuter. 

Boeing mówił, że nastawia się na powrót MAX-ów do służby pod koniec 2019 r. po zmianach w oprogramowaniu systemu zapobiegającym przeciągnięciu MCAS. Decyzja FAA z marca o uziemieniu tych samolotów zaszkodziła nie tylko producentowi, ale także liniom lotniczym, które musiały odstawić kilkaset samolotów i ponosić koszty ich parkowania i zdolności do użytku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje