Polak po raz pierwszy będzie zarządzał europejskim niebem

Przedstawiciel Polski, po raz pierwszy w historii, został wybrany na przewodniczącego A6, sojuszu największych europejskich agencji żeglugi powietrznej.

Publikacja: 23.10.2019 11:00

Janusz Janiszewski

Janusz Janiszewski

Foto: materiały prasowe

Od stycznia 2020 przez 12 miesięcy prezes PAŻP Janusz Janiszewski będzie przewodził Radzie Sterującej aliansu instytucji zapewniających bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej m.in Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i oczywiście także Polski.

Decyzja o wyborze Janusza Janiszewskiego na przewodniczącego Rady Sterującej A6 została podjęta na spotkaniu A6 w Brukseli. Podczas rozmów przedstawiciele europejskich dostawców służb żeglugi powietrznej wskazali na doświadczenie szefa PAŻP (Janusz Janiszewski jest sam kontrolerem ruchu lotniczego i instruktorem) oraz jego aktywność i zaangażowanie tej agencji w pracach z Komisją Europejską, Eurocontrolą – czyli europejską agencją żeglugi powietrznej, oraz zrzeszeniami linii lotniczych i lotniskami. 

Janusz Janiszewski przejmie to stanowisko na roczną kadencję w grudniu 2019 po wygaśnięciu kadencji Włoszki, Roberty Neri. Wtedy też przedstawi swoją strategię na 2020.

- Decyzję członków A6 odbieram jako wyraz uznania dla naszych działań i rosnącej pozycji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na arenie międzynarodowej – mówił prezes PAŻP dziękując za zaufanie.

Janusz Janiszewski jest doceniany w Europie za sukcesy w „odkorkowywaniu nieba”, co było wyraźnie widoczne podczas minionego lata. Obawiano się, że przy nieustannym wzroście ruchu lotniczego nad naszym kontynentem Lato 2019 będzie jeszcze gorsze dla pasażerów i przewoźników niż w 2018 roku, kiedy to notowano rekordową liczbę opóźnień i odwołań rejsów, a co za tym idzie straty przewoźników. Wiadomo, że np. w przypadku LOT same odszkodowania dla pasażerów z tytułu opóźnionych/odwołanych rejsów sięgnęły 25 mln złotych. Tymczasem okazało się, że rok 2019 okazał się lepszy. 

Na czym polega „odkorkowanie nieba”? — Między innymi na tym, że PAŻP przejęła część ruchu lotniczego ze wschodnich Niemiec, średnio 100–150 samolotów dziennie lecących z południa na północ Europy. – Udało nam się przekonać niektóre kraje zachodniej Europy, że polska oferta kontroli ruchu lotniczego jest konkurencyjna. Dlatego udaje nam się zmniejszyć opóźnienia o kilka tysięcy minut w skali roku. A każda minuta odchylenia od rozkładu to dla przewoźnika koszt 100 euro, nie mówiąc o stratach dla środowiska – mówił „Rzeczpospolitej” szef PAŻP.

Pełniąc roczną kadencję Przewodniczącego Rady Sterującej A6 Janusz Janiszewski będzie miał bezpośredni wpływ na decyzje związane z rozwojem zarządzania ruchem lotniczym w Europie, w tym zapowiadanych na 2020 rok prac nad nowym pakietem legislacyjnym dotyczącym Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ang. Single European Sky).

W skład grupy A6 wchodzą najwięksi dostawcy służb żeglugi powietrznej w Europie. Grupa powstała w celu koordynacji prac badawczo-rozwojowych i inwestycyjnych głównych dostawców służb żeglugi powietrznej w programie SESAR (Single European Sky ATM Research). Ponadto, A6 w swoich pracach skupia się na kluczowych obszarach strategicznych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania członków A6 związanych z przepisami dotyczącymi transportu i lotnictwa.

Od stycznia 2020 przez 12 miesięcy prezes PAŻP Janusz Janiszewski będzie przewodził Radzie Sterującej aliansu instytucji zapewniających bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej m.in Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i oczywiście także Polski.

Decyzja o wyborze Janusza Janiszewskiego na przewodniczącego Rady Sterującej A6 została podjęta na spotkaniu A6 w Brukseli. Podczas rozmów przedstawiciele europejskich dostawców służb żeglugi powietrznej wskazali na doświadczenie szefa PAŻP (Janusz Janiszewski jest sam kontrolerem ruchu lotniczego i instruktorem) oraz jego aktywność i zaangażowanie tej agencji w pracach z Komisją Europejską, Eurocontrolą – czyli europejską agencją żeglugi powietrznej, oraz zrzeszeniami linii lotniczych i lotniskami. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań