Air France-KLM tracił dziennie 3,2 mln euro

Grupa Air France-KLM poniosła w I kwartale stratę operacyjną 303 mln euro wobec -185 mln rok temu gdy były strajki, z powodu drożejącego paliwa i spadku przychodów jednostkowych.

Aktualizacja: 04.05.2019 16:53 Publikacja: 04.05.2019 16:48

Air France-KLM tracił dziennie 3,2 mln euro

Foto: Bloomberg

Strata netto wyniosła 320 mln wobec 269 mln rok temu. Obroty zwiększyły się o 3,1 proc. do 5,99 mld euro, a przewozy o 3 proc. do 22,7 mln podróżnych.  

Początek roku jest zwykle najsłabszy w transporcie lotniczym, ale początek 2019 był szczególnie rozczarowujący dla Air France-KLM: przewoźnik aspirujący do pierwszego miejsca w Europie tracił po 3,2 mln euro dziennie, ale nie był osamotniony. Lufthansa podała wcześniej o stracie 336 mln euro po minus 52 mln rok temu z takiego samego powodu: wzrostu cen paliwa. AF-KLM zapłaciła teraz 1,2 mld euro, o 140 mln więcej. Ponadto koszty jednostkowe wzrosły o 1,2 proc., a przychody zmalały o 1,4 proc., koszty pracownicze zwiększyły się o 6,4 proc.

Prezes Ben Smith stwierdził w komunikacie, że „zgodnie z oczekiwaniami, europejski transport lotniczy i grupa AF-KLM funkcjonowały w I kwartale w trudnych warunkach rynkowych. W kwartale, który jest martwym sezonem, doszło do znacznego zwiększenia mocy przewozowych, co wywarło presję na przychody jednostkowe”.

Kwartał potwierdził ponadto różnice między Air France i KLM. Francuska linia powiększyła stratę operacyjną z 78 mln do 256 mln euro, a KLM zamienił zysk 60 mln na stratę 56 mln. To główny powód iskrzenia między obu liniami. Do zaostrzenia sytuacji doszło, gdy rząd Holandii podał o kupieniu 14 proc. udziałów w grupie, aby dorównać rządowi Francji.

Oba rządy powołały grupę roboczą, która ocenia takie kwestie jak struktura AF-KLM, długofalowa strategia przewoźnika, rola obu lotnisk w Paryżu i Amsterdamie; wnioski z dyskusji opublikuje w końcu czerwca Wyniki tych rozmów mogą skomplikować zadanie nowego prezesa, który chce nadrobić to, co zostawił mu poprzednik, Jan-Marc Janaillac odchodząc nagle w maju 2018.

13 maja na nadzwyczajnym posiedzeneiu komitetu społeczno-ekonomicznego Air France ogłosi plan dobrowolnych zwolnień personelu naziemnego. Ma dotyczyć ok. 400 pracowników lotnisk francuskich — podał dziennik „La Tribune”.

Co do prognoz dla całego roku AF-KLM stwierdził, że wskaźnik rezerwacji miejsc w latach dalekiego zasięgu na maj-wrzesień jest lepszy niż w ubiegłym roku, w II kwartale powinno dojść do lekkiej poprawy przychodów jednostkowych w cenach stałych, przychody z przewozów transkontynentalnych powinny pokryć w znacznym stopniu spadek wpływów jednostkowych na krótkich trasach. Przewoźnik ocenia, że moce przewozowe na długich trasach z i do Europy zwiększą się latem mniej niż w 2018 r., zwłaszcza z lotach na Bliski Wschód, do Ameryki Płn. i Azji.

Strata netto wyniosła 320 mln wobec 269 mln rok temu. Obroty zwiększyły się o 3,1 proc. do 5,99 mld euro, a przewozy o 3 proc. do 22,7 mln podróżnych.  

Początek roku jest zwykle najsłabszy w transporcie lotniczym, ale początek 2019 był szczególnie rozczarowujący dla Air France-KLM: przewoźnik aspirujący do pierwszego miejsca w Europie tracił po 3,2 mln euro dziennie, ale nie był osamotniony. Lufthansa podała wcześniej o stracie 336 mln euro po minus 52 mln rok temu z takiego samego powodu: wzrostu cen paliwa. AF-KLM zapłaciła teraz 1,2 mld euro, o 140 mln więcej. Ponadto koszty jednostkowe wzrosły o 1,2 proc., a przychody zmalały o 1,4 proc., koszty pracownicze zwiększyły się o 6,4 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec