Jet Airways ma 1,2 mld dolarów długu. Liczyła na 217 mln dolarów pożyczki w ramach umowy ratunkowej z bankami z końca marca. Banki odrzuciły też ostatnią prośbę o tymczasową pomoc 4 mld rupii (58 mln dolarów). „Skoro nie było widoków na doraźne finansowanie z banków czy z innego źródła, linia nie mogła płacić za paliwo i inne ważne z punktu widzenia kontynuowania działalności usługi. Nie pozostało nam nic innego jak ogłosić tymczasowe zawieszenie lotów” — cytuje Reuter jej komunikat. Kierownictwo podziękowała lojalnym klientom za wsparcie przez ponad 25 lat i „szczerze przeprosiło za zakłócenie wszystkim planów podróży”.
W szczytowym okresie linia miała 120 samolotów i wykonywała ponad 600 lotów dziennie, zatrudniając około 16 tys. ludzi. W ostatnich tygodniach firma musiała jednak odwoływać setki lotów, wstrzymała na przykład rejsy poza Indie.
Banki liczą, że powodzeniem zakończy się przetarg na 75 procent udziałów w linii. sceptyczni są natomiast inwestorzy. Według szefa firmy doradczej Endau Analytics Shukora Yusofa, wartość Jeta topnieje z każdym dniem.
Banki podały, że mają sygnały o zainteresowaniu kupnem do 75 procent linii lotniczej. Jak podała stacja CNBC-TV18, rozpisały one przetarg dla czterech wybranych podmiotów: firm private equity TPG Capitał i Indigo Partners, funduszu National Investment and Infrastructure Fund i Etihad Airways, która ma już udział w Jet Airways. Resort lotnictwa cywilnego zapowiedział wspieranie procedury ratowania Jeta, spodziewa się jej zakończenia do 10 maja.
- Na trudnościach kiedyś największej w Bombaju linii lotniczej mogą skorzystać inni. Konkurencyjne firmy rzuciły się na sloty (działki czasowe startów i lądowań na lotniskach) Jeta — stwierdził analityk z Edelweiss Securities Vijayant Gupta. Sloty zostaną rozdzielone między innych przewoźników według wielkości ich floty i zatrudnienia — wyjaśnił przedstawiciel urzędu lotnictwa cywilnego. Jet może jednak ich nie stracić, jeśli wznowi działalność do końca sezonu, czyli do 26 października. Linia twierdzi, że wkrótce wznowi loty.