fbTrack

Kometa spoza Układu Słonecznego składa się z trującego gazu

stock.adobe.com
Pochodząca spoza Układu Słonecznego kometa 2i/Borysow, po raz pierwszy zauważona na niebie 30 sierpnia przez ukraińskiego astronoma Giennadija Borysowa, składa się m.in. z cyjanu - nieorganicznego związku chemicznego z grupy pseudohalogenów, który jest bezbarwnym, silnie trującym gazem.

2I/Borisov to dopiero druga odkryta przez astronomów kometa pochodząca spoza naszego Układu Słonecznego (pierwszą była Oumuamua).

X

Obserwujący ją astronomowie odkryli właśnie, że kometa uwalnia gaz, którym okazał się cyjan - związek chemiczny składający się z węgla i azotu.

Obecność cyjanu udało się zaobserwować dzięki użyciu Teleskopu Williama Herschela znajdującego się na Wyspach Kanaryjskich.

Kometa na niebie znajduje się bardzo blisko Słońca, stąd jej obserwacja jest trudna, ponieważ ciało niebieskie jest często słabo widoczne. Jednak 20 września astronomom udało się dokładniej "przyjrzeć się" gościowi z innego układu gwiezdnego i - jak czytamy w "Astrophysical Journal Letters" - ustalili, że kometa emituje cyjan, który uwalnia się w wyniku ogrzewania komety przez Słońce.

Cyjan jest często spotykany w kometach pochodzących z naszego Układu Słonecznego, stąd przypuszczenie, że 2I/Borisov pochodzi z układu gwiezdnego nie różniącego się bardzo od naszego. Ale wraz ze zbliżaniem się komety do Słońca naukowcy spodziewają się emisji innych gazów, być może niespotykanych w Układzie Słonecznym.

Źródło: Science