Trybunał UE o cenach biletów lotniczych: albo w euro albo w lokalnej walucie

Czy cena lotu z Londynu do Stuttgartu powinna być podana w funtach, a z Warszawy do Paryża w złotówkach? Na to pytanie odpowiedział Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu.

Aktualizacja: 18.11.2018 07:26 Publikacja: 18.11.2018 06:31

Trybunał UE o cenach biletów lotniczych: albo w euro albo w lokalnej walucie

Foto: Fotolia

Klient przebywający w Niemczech zarezerwował na stronie internetowej prowadzonej przez niemieckie linie lotnicze Germanwings lot z Londynu do Stuttgartu. Taryfa tego lotu była podana wyłącznie w brytyjskich funtach szterlingach.

Uznawszy, że praktyka taka stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i że taryfy dotyczące tego lotu powinny być wskazywane w euro, stowarzyszenie konsumentów kraju związkowego Badenia-Wirtembergia (Verbraucherzentrale Baden-Württemberg) wniosło do sądów niemieckich powództwo przeciwko Germanwings o zaniechanie tej praktyki.

Federalny trybunał sprawiedliwości skierował w tej sprawie pytania do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zwrócił się o wykładnię unijnego rozporządzenia w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty. Zgodnie z nim przewoźnicy lotniczy są zobowiązani, w sytuacji gdy oferują przewozy lotnicze z miejscem wylotu znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego, wskazywać zawsze ostateczną cenę, zawierającą taryfy lotnicze. W szczególności niemiecki trybunał sprawiedliwości chciałby ustalić, czy podając taryfę lotniczą, rozumianą jako cenę, którą należy zapłacić przewoźnikom lotniczym (lub ich agentom lub innym sprzedawcom biletów), jak też warunki stosowania tej ceny (w tym wynagrodzenie i warunki oferowane agencji i inne usługi pomocnicze), przewoźnicy mogą podać w walucie lokalnej, jeżeli nie podają tych taryf w euro.

W dzisiejszym wyroku TSUE zaznaczył, że rozporządzenie pozostawia przewoźnikom lotniczym wybór podania taryf lotniczych za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze w „euro lub w walucie lokalnej". Rozporządzenie nie precyzuje, w jakiej walucie lokalnej mają być podawane taryfy lotnicze, jeśli nie są wyrażone w euro.

"Jednak cel rozporządzenia, polegający na możliwości skutecznego porównywania cen byłby zagrożony, gdyby wybór, jakim dysponują przewoźnicy lotniczy przy określaniu waluty, w której podają taryfy lotnicze za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze, nie był niczym ograniczony. Porównywalność byłaby natomiast ułatwiona, gdyby przewoźnicy lotniczy podawali taryfy lotnicze w walucie lokalnej obiektywnie powiązanej z oferowaną usługą" - stwierdził.

Innymi słowy TSUE orzekł, że przy podawaniu taryf lotniczych za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze przewoźnicy lotniczy, którzy nie wyrażają ich w euro, są zobowiązani do wyboru waluty lokalnej obiektywnie powiązanej z oferowaną usługą. "Jest nią w szczególności waluta, która jest prawnym środkiem płatniczym w państwie członkowskim, w którym znajduje się miejsce wylotu bądź miejsce przylotu danego lotu" - wyjaśnił TSUE.

W sytuacji zatem, gdy przewoźnik lotniczy (Germanwings) mający siedzibę w państwie członkowskim (Niemcy), którego prawnym środkiem płatniczym jest euro, oferuje w Internecie usługę przewozu lotniczego z miejscem wylotu znajdującym się na terytorium innego państwa członkowskiego (Wielka Brytania), w którym waluta inna niż euro jest prawnym środkiem płatniczym (funt szterling), taryfy lotnicze mogą być podawane – o ile nie są wyrażone w euro – w walucie lokalnej tego innego państwa członkowskiego (funt szterling) - wskazał unijny Trybunał.

Wyrok w sprawie C-330/17

Klient przebywający w Niemczech zarezerwował na stronie internetowej prowadzonej przez niemieckie linie lotnicze Germanwings lot z Londynu do Stuttgartu. Taryfa tego lotu była podana wyłącznie w brytyjskich funtach szterlingach.

Uznawszy, że praktyka taka stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i że taryfy dotyczące tego lotu powinny być wskazywane w euro, stowarzyszenie konsumentów kraju związkowego Badenia-Wirtembergia (Verbraucherzentrale Baden-Württemberg) wniosło do sądów niemieckich powództwo przeciwko Germanwings o zaniechanie tej praktyki.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara