Pierwsza z decyzji dotyczy uznania za niedozwolone czterech postanowień stosowanych przez spółkę. Urząd zakwestionował m.in., że w niektórych sytuacjach konsument może nie mieć pewności co do kursu złota zastosowanego przy dokonywaniu zakupu przez konsumenta. Trzy kolejne klauzule dotyczą wyłączenia odpowiedzialności Goldsaver za brak funkcjonowania sklepu internetowego w przypadku „awarii sprzętu", „niedozwolonej ingerencji osób trzecich", czasowej niemożności korzystania ze sklepu" i „niedozwolonego poboru danych przez osoby nieuprawnione. Odpowiedzialność za takie zdarzenia, co do zasady, ponosi przedsiębiorca w ramach ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej, dlatego jej ograniczenia uznano za niedopuszczalne i zakazano stosowania postanowień umownych przewidujących taką możliwość.

Urząd wydał również decyzję, w której stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez Goldsaver. Przy zakupie złota spółka informowała konsumenta jedynie o przeliczeniu i zaksięgowaniu wpłaty, a w ciągu trzech dni przysyłała mu maila potwierdzającego zawarcie umowy. Brak było informacji o tym, według kursu złota z którego momentu przedsiębiorca realizował zakup - czy stosował kurs z momentu przeliczenia, zaksięgowania, czy może po wysłaniu lub przed wysłaniem wiadomości elektronicznej? Tym samym dawało to Goldsaver możliwość korzystnego dla siebie przeliczania wartości transakcji kosztem konsumenta, który nie miał pewności, czy kupi kruszec po oczekiwanym przez siebie kursie.

W trakcie postępowań spółka zmieniła wszystkie praktyki zakwestionowane przez UOKiK. Obie decyzje nie są prawomocne, spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Po raz kolejny przestrzegamy przed tzw. inwestycjami alternatywnymi. Mogą to być różnego rodzaju „pakiety inwestycyjne", „świadectwa uczestnictwa", kryptowaluty, metale i kamienie szlachetne. Choć kuszą obietnicą szybkiego i łatwego zysku, to bardzo często okazuje się, że podmioty w ogóle nie posiadają oferowanych dóbr. Bądźmy szczególnie ostrożni w takich sytuacjach – przestrzega prezes UOKiK Marek Niechciał.

Oświadczenie zarządu grupy Goldenmark SA

Zarząd spółki wyraża kategoryczny sprzeciw wobec porównywania serwisu Goldsaver do podmiotów oferujących „inwestycje alternatywne” zapewniających o „szybkim zysku”. Nasz sklep oferuje sprzedaż fizycznego złota po cenie całkowicie rynkowej. Również UOKiK w prowadzonym postępowaniu nie zarzucał spółce uprawiania podobnej działalności. Dlatego przedstawienie naszej spółki w kontekście działań tego typu podmiotów oceniamy jako nieprawdziwe i krzywdzące.

Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK wobec serwisu sprzedażowego Goldsaver. Wszystkie opinie prawne, jakimi dysponujemy, wskazują jednoznacznie, że nasza działalność jest zgodna z obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej przepisami. Wyrażamy również swoje zdziwienie faktem publikacji komunikatu przez UOKiK po ponad dwóch miesiącach od dnia wydania decyzji (21.06.2018 r.) dotyczącej spółki Goldsaver.

Od początku trwania postępowań wyjaśniających, czyli od 5 grudnia 2016 roku (a nie od grudnia 2017 roku, jak poinformował w swoim komunikacie Urząd) współpracujemy z UOKiK w celu rozwiania wszelkich wątpliwości związanych z oferowaną przez nas formą sprzedaży fizycznego złota. Pomimo braku zgody z argumentami urzędników podczas trwania postępowania zmieniono obowiązujący regulamin zgodnie z sugestiami UOKiK.

Spółka z całą stanowczością chce podkreślić, że zarówno w zakwestionowanej przez UOKiK wersji regulaminu, jak i obecnej - wbrew twierdzeniu Urzędu - zawsze precyzyjnie wskazane jest według jakiego kursu złota następuje zakup. Zatem nie było i nie ma żadnej możliwości wybierania czy manipulowania kursem złota. Goldsaver jest sklepem, w którym sprzedawany jest wyłącznie kruszec, a każda wpłata klienta oznacza zakup fizycznego złota. Goldsaver nie gromadzi środków pieniężnych klientów, nie posiada jednostek uczestnictwa i nie prowadzi działalności inwestycyjnej. Spółka nigdy nie otrzymała od swoich klientów żadnych reklamacji dotyczących sposobu ustalania kursu złota, co w najlepszy sposób świadczy o przejrzystości całego procesu.

Od początku prowadzimy działalność Goldsaver w sposób w 100% transparentny. W momencie uruchamiania serwisu sprzedażowego Goldsaver wysłaliśmy do NBP i UKNF oficjalne pismo z wnioskiem o ocenę prowadzonej działalności w świetle ustawy Prawo bankowe. Podkreślamy, że nie oferujemy finansowych inwestycji opartych na złocie czy jego certyfikatach, ale zakup fizycznego kruszcu. Podobne formy są standardem na zachodnich rynkach złota, takich jak Wielka Brytania, USA, Niemcy czy Szwajcaria.

Od wielu lat jesteśmy jednym z czołowych dostawców metali szlachetnych w Polsce. Pełna wiarygodność jest niezbędnym elementem pracy w naszej branży, dlatego zależy nam na całkowitym i jak najszybszym wyjaśnieniu ewentualnych wątpliwości.

Zarząd Grupy Goldenmark SA