NSA: brak bocznej tablicy kierunkowej w autobusie to naruszenie warunków technicznych pojazdu

Brak bocznej tablicy kierunkowej w autobusie regularnej komunikacji należy kwalifikować jako naruszenie warunków technicznych pojazdu.

Aktualizacja: 27.04.2019 15:49 Publikacja: 27.04.2019 12:31

NSA: brak bocznej tablicy kierunkowej w autobusie to naruszenie warunków technicznych pojazdu

Foto: 123RF

Do takiego wniosku doszedł w niedawnym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny. Spór jaki rozstrzygał rozpoczął się we wrześniu 2015 roku, kiedy inspektorzy transportu drogowego przeprowadzili kontrolę autobusu marki Autosan, którym wykonywano przewóz w ramach regularnej linii. Inspektorzy stwierdzili, iż kontrolowany pojazd nie odpowiada warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu. Nie posiadał on bowiem bocznej tablicy kierunkowej mówiącej o trasie jazdy. Za to na przedsiębiorcę, do którego należał autobus, nałożono karę w wysokości 5 tys. zł.

Bez znaczenia dla sprawności pojazdu

Decyzję wojewódzkiego inspektora transportu drogowego o nałożeniu kary utrzymał w mocy główny inspektor transportu drogowego. W skardze na tę decyzję firma zarzuciła naruszenie art. 92 a ust. 1, 6, 7 ustawy o transporcie drogowym poprzez jego błędne zastosowanie. Argumentowała, że brak tablicy kierunkowej bocznej nie ma znaczenia dla sprawności autobusu i nie wpływa na zapewnienie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Podniosła, że podczas kontroli nie stwierdzono żadnych innych braków, a uchybienie to ma charakter incydentalny, zaś wymierzona kara jest rażąco wygórowana i niewspółmierna do stwierdzonego naruszenia.

Czytaj także: Prawa pasażera autokaru

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie uwzględnił skargę i uchylił wydane w sprawie decyzje organów obu instancji. Jak zauważono, przyjęcie, że wyrażenie „warunki techniczne" obejmuje również „wymagania w zakresie wyposażenia" prowadziłoby wbrew treści poz. 2.5.2 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym do rozszerzenia zakresu sankcjonowania naruszeń przepisów o wykonywaniu przewozu autobusem, ponieważ każde naruszenie w zakresie niezbędnego wyposażenia autobusu podlegałoby karze za naruszenie warunków technicznych.

Dalej wskazano, że art. 66 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym wprowadza pewien katalog funkcji i celów, któremu ma służyć zachowanie warunków technicznych. – Tablice kierunkowe zamieszczone na autobusach regularnej komunikacji publicznej pełnią funkcję informacyjną, to zaś uzasadnia przyjęcie stanowiska, że tablice kierunkowe informujące o trasie przejazdu nie spełniają wymogów, o których mowa w art. 66 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W związku z tym zasadne jest niezależnie od konieczności użycia reguł wykładni językowej oraz systemowej wykorzystywanie również reguł wykładni celowościowo – funkcjonalnej w kontekście wyartykułowanych celów i funkcji przepisów prawa o ruchu drogowym oraz dokonywanie prokonstytucyjnej wykładni spornych przepisów – wyjaśnił sąd.

WSA zwrócił uwagę, że do 31 grudnia 2011 r. załącznik do ustawy o transporcie drogowym przewidywał pod poz. 2.5 sankcjonowanie karą 500 zł za „wykonywanie transportu drogowego osób autobusem, który nie spełniał warunków technicznych". Jak wyjaśniono, od 1 stycznia 2012 r. ustawodawca rozróżnia sankcje za naruszenie warunków technicznych i sankcje za naruszenie wymagań w zakresie wyposażenia. Zdaniem sądu, jest to przejaw dążenia ustawodawcy do wyłączenia z szerokiego rozumienia "warunków technicznych" pojazdów wymogów w zakresie jego "niezbędnego wyposażenia". Taka konieczność wynika wprost z art. 66 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. – Za takim rozumieniem przemawia również fakt, że ustawodawca zdecydował się na łagodniejsze sankcjonowanie naruszeń wymogów wyposażenia w innej kategorii autobusów, niesłużących do regularnej komunikacji publicznej (np. przewóz uczniów) – podkreślił sąd.

Publiczny przewóz osób i ich bagażu

Główny inspektor transportu drogowego zaskarżył wyrok. Zarzucił WSA mylne przyjęcie, że termin "warunki techniczne" nie obejmuje wymaganego przepisami rozporządzenia wyposażenia autobusu, podczas gdy z przepisów wynika, iż wyposażenie takie decyduje w rzeczy samej o tym, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym wymaganym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu.

Naczelny Sąd Administracyjny podzielił opinię głównego inspektora transportu drogowego i uchylił orzeczenie.

Zdaniem NSA, ujawniony w toku przeprowadzonej kontroli brak bocznej tablicy kierunkowej wskazującej na trasę jazdy kwalifikować należy bowiem, jako naruszenie wymienione pod pozycją lp. 2.5.1 w załączniku nr 3 do ustawy o transporcie drogowym polegające na wykonywaniu przewozu autobusem, który nie odpowiada wymaganym warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu regularnego, a wymienionej tablicy kierunkowej, ze względu na wykonywany przewóz regularny, nie sposób jest traktować, jako niekoniecznego, fakultatywnego i niewymaganego elementu wyposażenia autobusu.

Sąd zwrócił uwagę, że w rozumieniu art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie drogowym, przewóz regularny to publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, a pojazd uczestniczący w ruchu – a więc także i pojazd, którym wykonywany jest przejazd regularny, co oznacza również autobus regularnej komunikacji publicznej – ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę. – Niepewność pasażerów co do trasy przejazdu może zaś w istotny sposób zagrozić tym wartościom, a to poprzez zakłócenie ich realizacji – zaznaczył WSA.

Orzeczenie jest prawomocne.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 marca 2019 r.

Sygnatura akt: II GSK 340/17

Do takiego wniosku doszedł w niedawnym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny. Spór jaki rozstrzygał rozpoczął się we wrześniu 2015 roku, kiedy inspektorzy transportu drogowego przeprowadzili kontrolę autobusu marki Autosan, którym wykonywano przewóz w ramach regularnej linii. Inspektorzy stwierdzili, iż kontrolowany pojazd nie odpowiada warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu. Nie posiadał on bowiem bocznej tablicy kierunkowej mówiącej o trasie jazdy. Za to na przedsiębiorcę, do którego należał autobus, nałożono karę w wysokości 5 tys. zł.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów