Do takiego wniosku doszedł w niedawnym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny. Spór jaki rozstrzygał rozpoczął się we wrześniu 2015 roku, kiedy inspektorzy transportu drogowego przeprowadzili kontrolę autobusu marki Autosan, którym wykonywano przewóz w ramach regularnej linii. Inspektorzy stwierdzili, iż kontrolowany pojazd nie odpowiada warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu. Nie posiadał on bowiem bocznej tablicy kierunkowej mówiącej o trasie jazdy. Za to na przedsiębiorcę, do którego należał autobus, nałożono karę w wysokości 5 tys. zł.
Bez znaczenia dla sprawności pojazdu
Decyzję wojewódzkiego inspektora transportu drogowego o nałożeniu kary utrzymał w mocy główny inspektor transportu drogowego. W skardze na tę decyzję firma zarzuciła naruszenie art. 92 a ust. 1, 6, 7 ustawy o transporcie drogowym poprzez jego błędne zastosowanie. Argumentowała, że brak tablicy kierunkowej bocznej nie ma znaczenia dla sprawności autobusu i nie wpływa na zapewnienie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Podniosła, że podczas kontroli nie stwierdzono żadnych innych braków, a uchybienie to ma charakter incydentalny, zaś wymierzona kara jest rażąco wygórowana i niewspółmierna do stwierdzonego naruszenia.
Czytaj także: Prawa pasażera autokaru
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie uwzględnił skargę i uchylił wydane w sprawie decyzje organów obu instancji. Jak zauważono, przyjęcie, że wyrażenie „warunki techniczne" obejmuje również „wymagania w zakresie wyposażenia" prowadziłoby wbrew treści poz. 2.5.2 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym do rozszerzenia zakresu sankcjonowania naruszeń przepisów o wykonywaniu przewozu autobusem, ponieważ każde naruszenie w zakresie niezbędnego wyposażenia autobusu podlegałoby karze za naruszenie warunków technicznych.
Dalej wskazano, że art. 66 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym wprowadza pewien katalog funkcji i celów, któremu ma służyć zachowanie warunków technicznych. – Tablice kierunkowe zamieszczone na autobusach regularnej komunikacji publicznej pełnią funkcję informacyjną, to zaś uzasadnia przyjęcie stanowiska, że tablice kierunkowe informujące o trasie przejazdu nie spełniają wymogów, o których mowa w art. 66 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W związku z tym zasadne jest niezależnie od konieczności użycia reguł wykładni językowej oraz systemowej wykorzystywanie również reguł wykładni celowościowo – funkcjonalnej w kontekście wyartykułowanych celów i funkcji przepisów prawa o ruchu drogowym oraz dokonywanie prokonstytucyjnej wykładni spornych przepisów – wyjaśnił sąd.