W kwietniu Sąd Najwyższy wydał orzeczenie ważne dla podróżujących samolotami. Wynika z niego, że pasażer powinien kupić jeden bilet na całą podróż samolotem. Jeśli podróż wymaga przesiadek i kilku biletów, a jeden z przewoźników opóźni lub odwoła lot na dwa tygodnie przed terminem, to nie można się domagać odszkodowania za skutki odwołania lub opóźnienia u innych przewoźników. SN uznał, że nie ma związku przyczynowego między podróżami lotniczymi u różnych przewoźników.

Generalnie odszkodowanie możemy dostać za sytuacje określone w unijnym rozporządzeniu nr 261/2004: gdy przewoźnik bezpodstawnie nie wpuści pasażera na pokład, odwoła lub długo opóźnia lot. Można uzyskać zryczałtowane odszkodowanie do 600 euro. Rozporządzenie przewiduje jednak możliwość dalszych roszczeń w ramach odszkodowania uzupełniającego.

Pasażer linii lotniczych może także żądać zwrotu kosztów poniesionych w związku z zagubieniem jego bagażu. Chodzi o zakup potrzebnych środków higieny czy ubrań. Przewoźnik zwróci pieniądze na podstawie przedłożonych faktur czy imiennych rachunków do wysokości ok. 3 tys. zł.

Zobacz wideo: Makowski w #RZECZoPRAWIE