Dzięki podpisaniu porozumienia podczas Kongresu 590 w Jasionce Cegielski dołączył do wspólnego projektu PKP Cargo i Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Jego celem jest budowa lokomotyw wodorowych, do których JSW będzie w przyszłości dostarczać wodór produkowany z gazu koksowniczego.
Pojazdy przyszłości
Prezes kolejowego przewoźnika podkreślał swoje zadowolenie z pozyskania partnera, który będzie w stanie wyprodukować taką lokomotywę. – To innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na zdywersyfikowanie ryzyka dotyczącego energii, czyli wprowadza alternatywne źródła zasilania – mówił podczas podpisania listu Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Jego zdaniem wprowadzenie do taboru takiej lokomotywy będzie innowacją nawet w skali Europy. Pojazd z napędem wodorowym umożliwi tworzenie wahadeł przewozów oraz pozwoli na zoptymalizowanie procesu przewozowego. – Mamy nadzieję, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli zaprezentować efekt pracy, i deklarujemy, że chcemy korzystać z tego rozwiązania, gdy zostanie dostarczone na rynek – mówił Warsewicz.
Zadowolenia nie krył też Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Dla spółki to wsparcie w tworzeniu innowacji znaczących dla wszystkich przyszłych projektów Cegielskiego.
– Napęd oparty na ogniwie wodorowym to rozwiązanie bezemisyjne i wierzymy, że doświadczenia, które jako FPS wyniesiemy z projektu realizowanego z PKP Cargo, będziemy mogli stosować we wszystkich naszych przedsięwzięciach, związanych chociażby z rozwojem pojazdów pasażerskich – mówił Stępniewicz, podpisując list intencyjny.