Do ukraińskiego portu Czernomorsk przypłynęła pierwsza z 30 amerykańskich lokomotyw GE TE33AC poinformował przedstawiciel ukraińskich kolei państwowych („Ukrżaliznytsia"). To początek wykonania kontraktu, który ukraińskie koleje podpisały z General Motors. Warta 1 mld dol. umowa zakłada modernizację i unowocześnienie taboru lokomotyw. W pierwszym etapie Amerykanie dostarczą 30 magistralnych lokomotyw dużych mocy.

Kontrakt zakłada, że 10 proc. produkcji ma być zlokalizowana na Ukrainie. W wyniku tego nowe lokomotywy będą w co najmniej 40 procentach składać się z ukraińskich części. cena jednej lokomotywy to 4,7 mln dol.. Cała pierwsza partia (30 lokomotyw) kosztować ma Kijów 141 mln dol.

Ukraińskie koleje są po rosyjskich największe w Europie. Ale też bardzo przestarzałe. Koleje są spółką publiczną wchodzącą do dziesiątki największych przedsiębiorstw Ukrainy; mają 6 regionalnych kolei oraz 140 różnego rodzaju zakładów.

Magistrale kolejowe są strategicznym aktywem Ukrainy i kluczowym elementem połączeń kolejowych Unii z Rosją i Azją Centralną. Przez Ukrainę przebiegają 4 z 10 głównych korytarzy paneuropejskiego transportu kolejowego.

Firma zarządza 21,5 tys. km torów kolejowych (47 proc. z nich jest zelektryfikowanych), 4 tys. lokomotyw i 123 tys. wagonów. Tabor w większości pochodzi jeszcze z czasów ZSRR. „Ukrżaliznytsia" ma 60 proc. udział w przewozach towarowych i 38 proc. w pasażerskich.