PKP Cargo poprawiło wyniki

Kolejowa grupa zwiększyła przychody i zmniejszyła stratę netto. Pozytywny wpływ na jej wyniki miał m.in. wzrost przewozów rud, kamienia, kontenerów i paliw.

Publikacja: 26.05.2017 10:15

PKP Cargo poprawiło wyniki

Foto: Fotorzepa, Bartek Jankowski

PKP Cargo wypracowało w I kwartale 1034,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co było wynikiem o 6,4 proc. lepszym od zanotowanego w tym samym czasie 2016 r. Dzięki temu na poziomie operacyjnym grupa mogła pochwalić się skromnym zyskiem wynoszącym 3,2 mln zł, wobec 61,8 mln zł straty rok wcześniej. Mimo to spółce nie udało się wykazać czystego zarobku. Skonsolidowana strata netto wyniosła w I kwartale 1,4 mln zł, wobec 66,4 mln zł rok wcześniej.

Giełdowi inwestorzy najwyraźniej liczyli na lepsze wyniki, gdyż dziś na otwarciu sesji kurs akcji PKP Cargo wynosił 64 zł i tym samym był o 0,5 proc. gorszy od czwartkowego zamknięcia. W ciągu kilkunastu następnych minut zaczął dodatkowo dość mocno spadać, co chwilami powodowało przecenę walorów firmy nawet o ponad 5 proc.

PKP Cargo informuje, że w I kwartale grupa przewiozła 27,4 mln ton ładunków oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 7,1 mld tkm (tonokilometry). Oba wyniki były o 8 proc. lepsze od zanotowanych rok wcześniej.

Podstawowym rodzajem towarów przewożonych przez grupę nadal były paliwa stałe, w tym zwłaszcza węgiel. Ich transport utrzymał się na podobnym poziomie jak rok wcześniej.

Stosunkowo mocno wzrosły za to przewozy produktów związanych z przemysłem metalurgicznym, czyli metali i rud, które są drugim co do wielkości segmentem działalności w grupie PKP Cargo. To efekt wzrostu zapotrzebowania na rudy metali w europejskich hutach wynikający z poprawiającej się koniunktury gospodarczej oraz mniejszego eksportu z Chin, na skutek wprowadzonych ceł na produkty sprzedawane po cenach dumpingowych.

Trzecią największą grupę towarów przewożonych przez PKP Cargo stanowiły kruszywa i materiały budowlane. Również w tym segmencie zanotowano wzrosty. To z kolei rezultat rozpoczęcia w Polsce realizacji dużych inwestycji drogowych oraz inwestycji kolejowych, a także zwiększenia zapotrzebowania na kamień wapienny w związku z wyższą produkcją wyrobów hutniczych. Spółka realizowała również zwiększone dostawy kamienia wapiennego w eksporcie na Ukrainę i do Czech.

Tradycyjnie już mocno rosły przewozy kontenerów. Ich wzrost wynika w głównej mierze z rozwoju połączeń tranzytowych i obsługi połączeń towarowych w relacji Chiny - Europa - Chiny oraz większego udziału przewozów towarów masowych w kontenerach (koks, zrębka drzewna). Znaczny udział mają także przewozy pomiędzy portami morskim, a terminalami śródlądowymi.

PKP Cargo chwali się też mocnym wzrostem przewozu paliw, co jest efektem skutecznej walki państwa z szarą strefą w tej branży oraz produktów chemicznych, do czego m.in. przyczynił się wzrost eksportu nawozów przez krajowych producentów. Dość mocny spadek zanotowano za to w transporcie drewna i płodów rolnych. Główną przyczyną był mniejszy import drewna z Białorusi w związku wprowadzeniem przez białoruski rząd ograniczeń dotyczących eksportu drewna z tego kraju.

PKP Cargo wypracowało w I kwartale 1034,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co było wynikiem o 6,4 proc. lepszym od zanotowanego w tym samym czasie 2016 r. Dzięki temu na poziomie operacyjnym grupa mogła pochwalić się skromnym zyskiem wynoszącym 3,2 mln zł, wobec 61,8 mln zł straty rok wcześniej. Mimo to spółce nie udało się wykazać czystego zarobku. Skonsolidowana strata netto wyniosła w I kwartale 1,4 mln zł, wobec 66,4 mln zł rok wcześniej.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej