Kolej chce utrzymać tempo inwestycji

Z wartego prawie 73 mld zł Krajowego Programu Kolejowego zakończono przedsięwzięcia warte 13 mld zł. W realizacji są projekty za 46,5 mld zł, w przetargach – za 8,6 mld zł.

Publikacja: 02.04.2020 21:00

Kolej chce utrzymać tempo inwestycji

Foto: Adobe Stock

Epidemia nie uderzyła jeszcze w inwestycje infrastrukturalne. Co prawda, firmy budowlane coraz bardziej boją się o obecność pracowników, ale Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zarówno Krajowy Program Kolejowy, jak i inne programy inwestycyjne są i będą kontynuowane. – Pod koniec marca podpisaliśmy umowy na modernizację trzech kolejnych dworców w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w kwietniu podpisze umowy na ok. 100 mln zł – powiedział „Rzeczpospolitej" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Według Ireneusza Merchela, prezesa PKP PLK, zachowanie ciągłości realizacji inwestycji, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów będzie niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym. – W obecnej sytuacji takie działania są kluczowe dla całej gospodarki i uwzględniają wspólny interes wykonawców i zamawiającego – zaznacza Merchel.

Aktualne pozostają plany przetargowe. Spółka udostępniła wykaz postępowań, które ogłoszone zostaną do końca 2020 roku. PLK podkreśla, że inwestycje związane z modernizacją linii mają być realizowane pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem.

– Na bieżąco monitorowana jest sytuacja na wszystkich projektach. Wykonawcy działają m.in. na odcinku Warszawa–Lublin, Warszawa–Poznań, Poznań–Szczecin, Kraków Główny–Kraków Rudzice, Opole–Kędzierzyn-Koźle, Wrocław Muchobór na liniach prowadzących do trójmiejskich portów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Trwa warta 1,7 mld zł budowa tunelu Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. W Łodzi są pierwsze elementy dużej maszyny TBM, dla której budowana jest komora startowa pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Trzykilometrowy tunel będzie miał średnicę 12,7 m. Umożliwi szybszy przejazd przez centrum Łodzi, a jednocześnie poprawi efektywność połączeń kolejowych w środkowej części Polski. Dzięki budowie tunelu dworzec Łódź Fabryczna, która jest teraz dworcem końcowym, stanie się dworcem przelotowym.

Przy realizacji kontraktów zalecono specjalne środki ostrożności: ograniczenie liczby osób w komisjach i zespołach prowadzących projekty, odbiory prowadzone są oddzielnie dla każdej branży.

Epidemia nie uderzyła jeszcze w inwestycje infrastrukturalne. Co prawda, firmy budowlane coraz bardziej boją się o obecność pracowników, ale Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zarówno Krajowy Program Kolejowy, jak i inne programy inwestycyjne są i będą kontynuowane. – Pod koniec marca podpisaliśmy umowy na modernizację trzech kolejnych dworców w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w kwietniu podpisze umowy na ok. 100 mln zł – powiedział „Rzeczpospolitej" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej