Miałby umożliwić połączenie ośrodków przemysłowo-handlowych Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą związaną z organizacją ruchu dla międzynarodowych pociągów towarowych. W Polsce, trasa korytarza „Bursztynowego" połączy wschodnią i południową granicę oraz uzupełni obecne oferty przebiegających przez kraj korytarzy towarowych.

Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się w środę w zarządzającej infrastruktura spółce PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). - Utworzenie nowego korytarza łączącego Polskę, Słowację, Węgry i Słowenię to szansa na stworzenie nowej jakości przewozów towarowych. Korytarz „bursztynowy" zacieśni współpracę i usprawni kolejowy transport w Europie – powiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes PLK.

Celem utworzenia nowego korytarza nr 11 ma być promowanie kolei jako środka transportu w międzynarodowych przewozach towarowych. Inicjatywa poprawi także konkurencyjność transportu koleją. Uruchomienie „Bursztynowego" korytarza może nastąpić pod koniec 2018 roku, jednak jest uzależnione od decyzji Komisji Europejskiej. PLK niespełna pięć miesięcy temu były organizatorem spotkania dotyczącego uruchomienia korytarza towarowego nr 5 Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie.

To kolejna międzynarodowa inicjatywa związana z usprawnianiem transportu przez Polskę. Na początku marca podpisano w Warszawie porozumienie z udziałem Polski, Węgier, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy w sprawie budowy trasy Via Carpatia, mającej integrować drogowe systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, trasa ożywi gospodarczo wschodnie województwa i pozwoli na zwiększenie wymiany gospodarczej z krajami południa Europy. Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.