Koleje

Pendolino wraca na tory. Usunięto usterkę

materiały prasowe
Alstom wymienił pękniętą sprężynę w zawieszeniu Pendolino. Składy kursują normalnie.

Jak dowiaduje się „Rz”, dopiero w ostatnich dniach kursują wszystkie Pendolino Intercity, po tym, gdy na początku lutego Intercity przekazał do kontroli producentowi, firmie Alstom, 6 składów Pendolino. Początkowo przewoźnik podawał, że przyczyną akcji było uszkodzenie podwozia przez poderwany tłuczeń albo śnieg i lód oderwane od podwozia. 

Rzeczniczka przewoźnika Marta Ziemska przyznaje, że zostało stwierdzone pęknięcie sprężyny w jednym pociągu i nie mógł on wyruszyć w trasę z pasażerami na pokładzie. – Skierowano go do producenta, który zgodnie z umową odpowiada za sprawność pojazdów. Producent usunął usterkę i skład kursuje zgodnie z rozkładem jazdy – zapewnia rzeczniczka.

Rynek Kolejowy podał, że 26 stycznia Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało, że do komisji badającej przyczyny zdarzenia dołączyli eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Rzeczniczka firmy Maja Ostrowska odmówiła skomentowania zdarzenia. Od lipca 2017 roku składy Pendolino przechodzą okresowe przeglądy w serwisie producenta, spółki Alstom.

Natomiast rzeczniczka PKP IC podkreśla, że każdy pociąg, bez względu na to czy jest to Pendolino czy skład wagonowy, który wyjeżdża w trasę jest dokładnie sprawdzany przez rewidentów pod kątem ewentualnych usterek. – Jest to standardowa procedura. Jeżeli usterki się pojawią, skład kierowany jest do naprawy – tłumaczy rzeczniczka przewoźnika.

Prezes firmy doradczej Blue Ocean Czesław Warsewicz uważa, że awaria jest raczej kwestią eksploatacyjną. – Bezpieczeństwo na kolei systematycznie się podnosi i obecna perspektywa unijna 2014-2020 jest najlepszym momentem na realizację inwestycji na sieci kolejowej właśnie w różnego rodzaju systemy bezpieczeństwa czyli w coś, co jest komplementarne do nowej infrastruktury torowej. Inwestowanie w bezpieczeństwo, to nic innego jak inwestowanie w innowacyjne rozwiązania, a także stymulowanie rynku krajowego, który ma możliwości dostarczania tych rozwiązań – podkreśla Warsewicz.

Alstom chwali się, że Pendolino to pierwsze i jedyne pociągi kolei dużych prędkości w Polsce. Producent podkreśla, że pociągi „Odznaczają się wyjątkową niezawodnością i dostępnością, wyznaczając nowe standardy jakości na polskiej kolei”. Od dnia wprowadzenia do eksploatacji w grudniu 2014 roku do lipca 2017 roku, flota Pendolino pokonała już blisko 20 milionów kilometrów. Alstom podaje, że w ostatnich dwudziestu pięciu latach zostało zamówionych na całym świecie już ponad 500 pociągów Pendolino, które wożą pasażerów w dwunastu krajach, przekraczając 7 granic. Pociągi Pendolino należą do rodziny pociągów dużych i bardzo dużych prędkości Alstom Avelia.

 

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL