W cieniu konferencji prasowej, na której PKP Intercity ogłosiło plany gigantycznych inwestycji w tabor pojawiła się nie mniej ważna dla pasażerów informacja, że przewoźnik szuka firmy, która wyśle swoich kontrolerów jako "tajemniczych klientów". Mieliby oni zebrać doświadczenia i informacje, jak pracownicy kolejowego przewoźnika odnoszą się do pasażerów i reagują na ich potrzeby.

Firma będzie miała 30 dni na przygotowanie się do wykonania zadań według specyfikacji przewoźnika. Testowanie usług Intercity zajmie rok. Sprawdzana ma być jakość obsługi w kasach biletowych, w pociągach, a nawet czystość pociągu na pierwszej stacji.

PKP Intercity daje zastanawiająco krótki czas na składanie ofert, biorąc pod uwagę okres świąteczny. Na propozycje od zainteresowanych czeka do 27 grudnia i wymaga, by oferty były składane przez firmy doświadczone w tego typu badaniach (minimum 3 lata) oraz mające 5 lat doświadczenia w badaniach społecznych lub marketingowych. Wyboru dokona na podstawie kryterium merytorycznego czyli koncepcji realizacji badania i ceny usługi. Nie wiadomo, ile PKP IC chce przeznaczyć na badanie jakości swoich usług.