Teraz priorytetem jest przygotowanie przebudowy samej stacji w Mysłowicach oraz przyległych szlaków kolejowych. Opracowywany projekt szczegółowo określi planowane zmiany. Przebudowane zostaną trzy perony, które zostaną jednocześnie przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych. Przejście pod torami będzie teraz łączyć nie tylko perony, ale także wschodnią i zachodnią część miasta, czyli ulicę Oświęcimską z Powstańców. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje się także do przebudowy czterech wiaduktów znajdujących się na ulicach Bytomskiej, Krakowskiej, Portowej i Sułkowskiego. Pozwoli ona zwiększyć prędkość przejeżdżających nimi pociągów. Wiadukty mają ponadto być dostosowane do większego obciążenia.

Na przebudowie skorzystają m.in. kierowcy: trzy wiadukty będą poszerzone i podwyższone. Powstaną ścieżki rowerowe, kolej wyremontuje chodniki. Pod wszystkimi wiaduktami będzie zamontowane oświetlenie LED.

Projektowana inwestycja obejmie także remonty na 14 kilometrach torów i sieci trakcyjnej. Dzięki wymianie urządzeń sterowania ruchem poprawi się bezpieczeństwo. Po zakończeniu prac na odcinku Katowice Szopienice Południowe-Mysłowice pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 120 kilometrów na godzinę, a towarowe – do 100 kilometrów na godzinę.

Na terenie województwa śląskiego priorytetem w najbliższych latach będzie usprawnianie ruchu towarowego. Kolej przeznaczyła już na usprawnienie tego rodzaju połączeń ponad 2,5 mld zł. Natomiast w najbliższych latach zaplanowano w województwie śląskim inwestycje za nawet 9 mld zł. Planuje się, że w regionie modernizacją objętych zostanie ok. 600 km torów.

Inwestycje mają zlikwidować istniejące ograniczenia prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20-30 km na godzinę. Modernizacje i rewitalizacje linii pozwolą ją zwiększyć do 40-50 km na godzinę.