– Tegoroczne święta na pewno są droższe niż ubiegłoroczne pod niemal każdym względem, ponieważ wzrosły ceny większości kategorii produktów, nie tylko warzyw, ale również mięsa – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego.
Porównywanie cen oczywiście wiele zmienia w zależności od wyboru kanału, w jakim robimy zakupy. W dużych sieciach znacznie łatwiej można też trafić na promocje, które znacząco zmieniają odbiór realnego poziomu wzrostu cen. Ogółem w Polsce ok. 30 proc. sprzedaży przypada na oferty promocyjne, co pokazuje, jak ważny jest to wciąż sposób na zachęcanie do zakupów. Zwłaszcza w grudniu, który jest dla handlu miesiącem absolutnie kluczowym.
Według danych GfK Polonia w grudniu Polacy wydają o ok. 20 proc. więcej pieniędzy na zakupy spożywcze niż podczas innych miesięcy w roku. Zgodnie z badaniami firmy dwie trzecie gospodarstw domowych realizuje świąteczne zakupy w ciągu dwóch ostatnich tygodni przed świętami, zmienia się jednak ich częstotliwość. Z roku na rok Polacy wydają więcej podczas pojedynczych zakupów, a jednocześnie rzadziej odwiedzają sklepy.
Polacy w badaniu deklarują mocne przywiązanie do tradycyjnej kuchni świątecznej, niemal 80 proc. preferuje na świątecznym stole doskonale znane polskie potrawy, które były od zawsze obecne w ich rodzinnych domach. Jednocześnie już 40 proc. badanych chętnie korzysta z gotowych produktów czy półproduktów, a obecnie w wielu domach przygotowuje się także mniej potraw na święta niż kiedyś.
Wyższa półka w cenie
Równocześnie sieci handlowe starają się także zachęcić klientów do eksperymentowania z nową ofertą, stąd na półkach sklepowych przed świętami pojawia się wiele nowych produktów, na które w innym okresie chętni mogliby się nie znaleźć. Często z półki premium, która w tym czasie cieszy się szczególnym wzięciem.
– Wprowadziliśmy w okresie przedświątecznym kilkanaście produktów premium w kategorii słodycze, np. czekoladki, pralinki czy bombonierki, które stanowią alternatywę dla świątecznych prezentów. Co roku widzimy także zwiększony popyt na karty podarunkowe w okresie przedświątecznym, jak Amazon, Google Play, App Store&iTunes czy Zalando – wyjaśnia biuro prasowe sieci Żabka. – Oczywiście Żabki pełnią rolę także sklepów, w którym zawsze wygodnie i nie tracąc czasu na czekanie w kolejce można kupić najpotrzebniejsze produkty na święta – dodaje.