W naszych zakupach cena nadal wygrywa z ekologią

Niemal połowa Polaków twierdzi, że podczas zakupów zwraca uwagę na ekologię, głównie pod kątem wpływu produktów na ich zdrowie. W wyborze kosmetyków i żywności kierujemy się ceną.

Publikacja: 28.10.2019 21:00

W naszych zakupach cena nadal wygrywa z ekologią

Foto: Adobe Stock

Pomimo rosnących dochodów Polaków głównym czynnikiem uwzględnianym przy zakupach żywności (80 proc.) i kosmetyków (73 proc.) jest ich cena – dowodzi badanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmy ARC Rynek i Opinia, które „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.

Zbyt wysoka cena to również najczęściej wskazywany powód rezygnacji z zakupu ekologicznych produktów, dużo ważniejszy niż np. ich dostępność. Jednocześnie prawie co drugi Polak deklaruje, że przy zakupach bierze też pod uwagę ekologię – i byłby skłonny zrezygnować z produktu, wiedząc, że jego producent negatywnie oddziałuje na środowisko.

– Nie jesteśmy zamożnym społeczeństwem, wciąż jesteśmy na dorobku, nic więc dziwnego, że cena ma znaczenie. Jednak nie jest tak źle z naszą świadomością ekologiczną – komentuje Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna i członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dowodem na to jest fakt, że 38 proc. Polaków przyznaje, że kupuje za dużo, a prawie 40 proc. wie, że mogłoby dokonywać lepszych wyborów zakupowych.

Filip Owczarek, badacz ARC Rynek i Opinia i autor projektu, zaznacza, że chociaż świadomość ekologiczna Polaków jest na dość wysokim poziomie, w praktyce nie zawsze przekłada się to na działania. Tym bardziej że 41 proc. Polaków uważa produkty ekologiczne za zbyt drogie.

Mniejsze znaczenie ma ich dostępność, gdyż ich potencjał dostrzegły już duże sieci handlowe, w tym dyskonty, które wprowadzają półki albo i całe działy ze zdrową żywnością, sprzedając ją również pod własną marką, np. go Bio w Biedronce, Auchan Bio czy Tesco Organic. Ma to wpływ nie tylko na większą dostępność, ale też na niższe ceny produktów eko.

Z badania FOB i ARC Rynek i Opinia wynika, że łatwiej jest pogodzić się nam z wyższą ceną, jeśli ekologiczność, naturalność żywności czy kosmetyków przekłada się na ich korzystny wpływ na zdrowie. Mniejsze znaczenie ma tu wpływ na środowisko – istotny tylko dla 7 proc. badanych.

Znacznie więcej Polaków zwraca uwagę na skład kupowanej żywności (72 proc), który jest prawie tak ważny jak cena. Ponad czterech na dziesięciu bierze też pod uwagę wpływ produktów spożywczych na zdrowie użytkownika. Podobnie jest przy wyborze kosmetyków – choć tu nieco rzadziej zwracamy uwagę na skład produktów. Natomiast ponad jedną trzecią Polaków przekonuje do zakupu produktów spożywczych czy kosmetyków ich naturalność.

Jak zauważa Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry, z maleńkiej niszy produkty bio awansowały w ciągu kilku lat do ważnej kategorii, obecnej we wszystkich sieciach spożywczych, często dobrze wyeksponowanej.

Zdaniem ekspertów FOB i ARC Rynek i Opinia bardzo ważna jest rola biznesu w promowaniu naszych proekologicznych zachowań. – Klienci są na nie gotowi, tylko jeszcze nie zawsze się do nich stosują. A biznes, któremu przyświeca idea zrównoważonego rozwoju, może im w tym pomóc – zaznacza Filip Owczarek.

Zdaniem Marzeny Strzelczak fakt, że prawie 40 proc. konsumentów wie, iż mogłoby dokonywać lepszych wyborów zakupowych, to dobra wiadomość i jasny sygnał dla biznesu, który powinien wspierać konsumentów w ekowyborach.

Pomimo rosnących dochodów Polaków głównym czynnikiem uwzględnianym przy zakupach żywności (80 proc.) i kosmetyków (73 proc.) jest ich cena – dowodzi badanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmy ARC Rynek i Opinia, które „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.

Zbyt wysoka cena to również najczęściej wskazywany powód rezygnacji z zakupu ekologicznych produktów, dużo ważniejszy niż np. ich dostępność. Jednocześnie prawie co drugi Polak deklaruje, że przy zakupach bierze też pod uwagę ekologię – i byłby skłonny zrezygnować z produktu, wiedząc, że jego producent negatywnie oddziałuje na środowisko.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy