Zamieszanie wokół polskich e-sklepów

Wczoraj Nazwa.pl, największy w Polsce rejestrator domen i dostawca usług hostingowych ogłosił iż wycofuje z oferty sklepy internetowe. Dzisiaj branża ostro przeciwko temu protestuje.

Aktualizacja: 24.05.2018 17:20 Publikacja: 24.05.2018 16:46

Zamieszanie wokół polskich e-sklepów

– Podjęliśmy decyzję o wycofaniu z oferty usługi sklepu internetowego – mówi Krzysztof Cebrat, prezes zarządu nazwa.pl. – Niska rentowność tego produktu, konieczność nieustannego dostosowywania mechanizmów sprzedażowych do zmieniających się przepisów prawa podatkowego oraz narzucone przez europejskie rozporządzenie przepisy z zakresu ochrony danych osobowych, powodują duże ograniczenie w zakresie skali rozwoju tego typu usług. Spółka nie może pozwolić sobie na półśrodki i oferować produktów, które nie są w stanie sprostać obecnym przepisom i regulacjom, stąd nasza decyzja – tłumaczy Cebrat.

Firma wyjaśniała, że regulacja RODO to tylko jeden z powodów, dla których nazwa.pl wycofuje z oferty sklepy internetowe. – Nazwa.pl, jako firma nr 1 w Polsce, dostarcza usługi o najwyższym poziomie jakości oraz bezpieczeństwa, wytwarzane i administrowane przez wysokiej klasy specjalistów i inżynierów pracujących dla spółki. W przypadku aplikacji sklepowych konieczna jest jednak współpraca z zewnętrznymi, wyspecjalizowanymi Partnerami dostarczającymi oprogramowanie, co niesie ze sobą różne ryzyka w zakresie działania tych aplikacji, oraz profesjonalizmu obsługi posprzedażowej oferowanej Klientom nazwa.pl. Z jednej strony przyzwyczajamy Klientów do najwyższych standardów świadczonych usług, takich jak hosting czy VPS, z drugiej zaś - w przypadku sklepu - nie mamy wpływu na jakość samego oprogramowania oraz jego wsparcia posprzedażowego oferowanego przez Partnerów, co dla spółki nazwa.pl jest nieakceptowalne z uwagi na naszą dbałość o poziom dostarczanych usług – dodaje Krzysztof Cebrat.

W odpowiedzi na komunikat firmy nazwa.pl, związany z zaprzestaniem oferowania przez nią sprzedaży sklepów internetowych wynikającym jakoby z problematycznego dostosowania procedur firmowych do RODO oraz słabych perspektyw rozwoju polskiego rynku e-commerce, prezesi zarządów Home.pl, DreamCommerce S.A., IAI S.A. oraz Shoplo przygotowali list otwarty, w którym przekonują, że firma nazwa.pl posługuje się nieprawdziwymi argumentami. Jak wyjaśniają rok 2018 będzie wręcz rekordowy dla krajowego rynku e-sprzedaży, a polscy przedsiębiorcy nie mają problemów z implementacją wytycznych RODO, zaś nazwa.pl przy pomocy tego typu narracji stara się przykryć własne problemy biznesowe, działając na szkodę polskiego e-commerce oraz wprowadzając konsumentów i przedsiębiorców w błąd. Jak piszą prezesi wspomnianych firm ponad 20 tysięcy sklepów internetowych korzystających z platform technologicznych firm DreamCommerce, home.pl, IAI oraz Shoplo wygeneruje w tym roku blisko 10 miliardów złotych sprzedaży i będzie to najlepszy wynik w historii polskiego rynku e-commerce. Wzrost wartości sprzedaży w sklepach, w porównaniu do 2017 roku, przekroczy 40 procent. W tym roku powstanie też ponad 15 tys. nowych sklepów internetowych prowadzonych przez polskich przedsiębiorców. Te dane jednoznacznie przeczą nieprawdziwym przesłaniom płynącym z komunikatu firmy nazwa.pl.

- Sklepy internetowe prowadzone przez małe i średnie firmy w Polsce rosną w szybszym tempie niż większość sklepów internetowych prowadzonych przez krajowe i zagraniczne korporacje a ich właściciele coraz chętniej inwestują w rozwój internetowych kanałów sprzedaży – czytamy w liście.

Oświadczenie spółki Nazwa.pl

Nazwa.pl sp. z o.o. 22.05.2018r. poinformowała o rezygnacji z oferowania usługi sklepów internetowych, jednocześnie ze zdziwieniem obserwując, jak wiele emocji wzbudziła decyzja biznesowa Spółki. Szczególnie niezrozumiały jest komentarz przedstawicieli części dostawców e-sklepów i innych podmiotów, które mają w ofercie takie usługi.

Trudno zgodzić się z tezą formułowaną przez sygnatariuszy listu o nieporadności biznesowej nazwa.pl. Na co innego wskazują realne dane w postaci wyników Spółki oraz niezależne badania rynku, chociażby opublikowany w dniu wczorajszym tj. 24.05.2018r. branżowy raport NASK – niezależnego Państwowego Instytutu Badawczego, który jasno wskazuje nazwa.pl, jako firmę nr 1 w Polsce (raport NASK). Nazwa.pl zanotowała w ostatnim roku 4,2% wzrost zarejestrowanych domen w stosunku do roku poprzedniego. W przeciwieństwie do sygnatariusza listu, firmy home.pl, która odnotowała spadek w tej samej kategorii na poziomie -27,4% w stosunku do poprzedniego roku, tracąc 178 403 nazw domen. Nazwa.pl koncentruje się na świadczeniu usług o najwyższych standardach jakości oraz bezpieczeństwa, co przekłada się na dynamiczny wzrost udziału w rynku rejestracji domen oraz usług hostingowych. Szczegółowe informacje na temat pozycji nazwa.pl znajdą Państwo w komunikacje z dnia 24.05.2018r. (komunikat nazwa.pl).

Nazwa.pl jasno zaznaczyła, że rynek e-commerce będzie stale rósł i się rozwijał. Zwróciła jedynie uwagę na globalne zmiany w strukturze rynku e-commerce i rosnące koszty obsługi e-sklepów oraz cykl życia tego typu usług. Twierdzenie to zostało oparte o analizę rynku oraz niezależne raporty branżowe (raporty branżowe).

Zmiany związane z wprowadzeniem RODO komunikowane były Klientom Spółki od ponad dwóch miesięcy. Wszyscy Klienci, którzy pozytywnie przeszli audyt zgodności danych z zawartością zadeklarowaną w umowie Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych, mogą nadal korzystać z usługi e-sklepu, o czym Spółka także szeroko informowała.

Nazwa.pl chce podkreślić, że zgodnie z art. 355 § 2 kodeksu cywilnego, należytą staranność w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Spółka stosuje się do zasady podwyższonej staranności, wyznaczając w ten sposób najwyższy standard rynkowy, niespotykany u większości innych firm w swojej branży. Nazwa.pl, realizując usługę Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych, dokonuje precyzyjnej weryfikacji danych deklarowanych przez Klienta z danymi faktycznymi, dzięki czemu powierzone dane osobowe (np. klientów aptek, pacjentów, uczniów etc.) mają profesjonalną, odpowiednio skonstruowaną ochronę wymaganą prawem, a umowa Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych jest wykonywana, a nie tylko parafowana przez strony i stanowi realne, a nie fikcyjne wypełnienie obowiązków prawnych.

Spółka pragnie zaznaczyć, że branża e-commerce powinna nie tylko koncentrować się na wzroście obrotów, ale również, a może przede wszystkim dbać o bezpieczeństwo zawieranych transakcji. Brak zabezpieczeń takich jak np. protokół DNSSEC, który służy zabezpieczeniu domen przed atakami cyberprzestępców, w rozwiązaniach oferowanych przez firmy: home.pl, shoper.pl, idosell.com oraz shoplo.pl, niesie ze sobą istotne ryzyko poniesienia znaczących strat przez ich Klientów . Użytkownikom sklepów internetowych zarejestrowanych u tych dostawców pozostaje mieć nadzieję, że dojrzą oni nareszcie realne zagrożenia, a swoją aktywność skierują na wdrażanie bezpiecznych rozwiązań dla swoich Klientów zanim będzie za późno.

Nazwa.pl jest profesjonalnym podmiotem, który troszczy się przede wszystkim o bezpieczeństwo powierzonych danych i usług świadczonych Klientom. Dowodem na to niech będzie podpisanie przez Spółkę ponad 600 000 domen protokołem DNSSEC - krok dający Klientom Spółki fundament bezpieczeństwa w sieci Internet. Ponad 90% domen zabezpieczonych w ten sposób jest zarejestrowanych w nazwa.pl, co czyni spółkę niekwestionowanym numerem 1 w Polsce.

Nazwa.pl rekomenduje sygnatariuszom listu większą koncentrację na prowadzeniu własnej działalności, co może przełożyć się na korzyści dla ich Klientów. Nazwa.pl skupia się na jakości oferowanych usług i bezpieczeństwie swoich Klientów, co zapewniło Spółce niekwestionowaną pozycję firmy nr 1 w Polsce.

W imieniu nazwa.pl sp. z o.o.

Łukasz Matusik

– Podjęliśmy decyzję o wycofaniu z oferty usługi sklepu internetowego – mówi Krzysztof Cebrat, prezes zarządu nazwa.pl. – Niska rentowność tego produktu, konieczność nieustannego dostosowywania mechanizmów sprzedażowych do zmieniających się przepisów prawa podatkowego oraz narzucone przez europejskie rozporządzenie przepisy z zakresu ochrony danych osobowych, powodują duże ograniczenie w zakresie skali rozwoju tego typu usług. Spółka nie może pozwolić sobie na półśrodki i oferować produktów, które nie są w stanie sprostać obecnym przepisom i regulacjom, stąd nasza decyzja – tłumaczy Cebrat.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł