– Podjęliśmy decyzję o wycofaniu z oferty usługi sklepu internetowego – mówi Krzysztof Cebrat, prezes zarządu nazwa.pl. – Niska rentowność tego produktu, konieczność nieustannego dostosowywania mechanizmów sprzedażowych do zmieniających się przepisów prawa podatkowego oraz narzucone przez europejskie rozporządzenie przepisy z zakresu ochrony danych osobowych, powodują duże ograniczenie w zakresie skali rozwoju tego typu usług. Spółka nie może pozwolić sobie na półśrodki i oferować produktów, które nie są w stanie sprostać obecnym przepisom i regulacjom, stąd nasza decyzja – tłumaczy Cebrat.
Firma wyjaśniała, że regulacja RODO to tylko jeden z powodów, dla których nazwa.pl wycofuje z oferty sklepy internetowe. – Nazwa.pl, jako firma nr 1 w Polsce, dostarcza usługi o najwyższym poziomie jakości oraz bezpieczeństwa, wytwarzane i administrowane przez wysokiej klasy specjalistów i inżynierów pracujących dla spółki. W przypadku aplikacji sklepowych konieczna jest jednak współpraca z zewnętrznymi, wyspecjalizowanymi Partnerami dostarczającymi oprogramowanie, co niesie ze sobą różne ryzyka w zakresie działania tych aplikacji, oraz profesjonalizmu obsługi posprzedażowej oferowanej Klientom nazwa.pl. Z jednej strony przyzwyczajamy Klientów do najwyższych standardów świadczonych usług, takich jak hosting czy VPS, z drugiej zaś - w przypadku sklepu - nie mamy wpływu na jakość samego oprogramowania oraz jego wsparcia posprzedażowego oferowanego przez Partnerów, co dla spółki nazwa.pl jest nieakceptowalne z uwagi na naszą dbałość o poziom dostarczanych usług – dodaje Krzysztof Cebrat.
W odpowiedzi na komunikat firmy nazwa.pl, związany z zaprzestaniem oferowania przez nią sprzedaży sklepów internetowych wynikającym jakoby z problematycznego dostosowania procedur firmowych do RODO oraz słabych perspektyw rozwoju polskiego rynku e-commerce, prezesi zarządów Home.pl, DreamCommerce S.A., IAI S.A. oraz Shoplo przygotowali list otwarty, w którym przekonują, że firma nazwa.pl posługuje się nieprawdziwymi argumentami. Jak wyjaśniają rok 2018 będzie wręcz rekordowy dla krajowego rynku e-sprzedaży, a polscy przedsiębiorcy nie mają problemów z implementacją wytycznych RODO, zaś nazwa.pl przy pomocy tego typu narracji stara się przykryć własne problemy biznesowe, działając na szkodę polskiego e-commerce oraz wprowadzając konsumentów i przedsiębiorców w błąd. Jak piszą prezesi wspomnianych firm ponad 20 tysięcy sklepów internetowych korzystających z platform technologicznych firm DreamCommerce, home.pl, IAI oraz Shoplo wygeneruje w tym roku blisko 10 miliardów złotych sprzedaży i będzie to najlepszy wynik w historii polskiego rynku e-commerce. Wzrost wartości sprzedaży w sklepach, w porównaniu do 2017 roku, przekroczy 40 procent. W tym roku powstanie też ponad 15 tys. nowych sklepów internetowych prowadzonych przez polskich przedsiębiorców. Te dane jednoznacznie przeczą nieprawdziwym przesłaniom płynącym z komunikatu firmy nazwa.pl.
- Sklepy internetowe prowadzone przez małe i średnie firmy w Polsce rosną w szybszym tempie niż większość sklepów internetowych prowadzonych przez krajowe i zagraniczne korporacje a ich właściciele coraz chętniej inwestują w rozwój internetowych kanałów sprzedaży – czytamy w liście.
Oświadczenie spółki Nazwa.pl
Nazwa.pl sp. z o.o. 22.05.2018r. poinformowała o rezygnacji z oferowania usługi sklepów internetowych, jednocześnie ze zdziwieniem obserwując, jak wiele emocji wzbudziła decyzja biznesowa Spółki. Szczególnie niezrozumiały jest komentarz przedstawicieli części dostawców e-sklepów i innych podmiotów, które mają w ofercie takie usługi.