Stany i Meksyk osiągnęły w poniedziałek 27 sierpnia porozumienie w spawie zmian w traktacie NAFTA, ale wcześniej przemilczana uboczna umowa obu krajów pozwoli Stanom stosować stawki celne zapewniające narodowe bezpieczeństwo wobec importu z Meksyku samochodów osobowych i SUV, jeśli ich liczba przekroczy 2,4 mln rocznie. Ta sama umowa pozwoli obkładać cłem z tego samego powodu podzespoły samochodowe, jeśli ich wartość przekroczy 90 mld dolarów rocznie.
Administracja zamierza opublikować w najbliższych tygodniach wyniki postępowania wyjaśniającego, czy import samochodów i części stanowi zagrożenie dla narodowego bezpieczeństwa. To opracowanie może posłużyć do uzasadniania cła 25 proc. wobec sektora motoryzacji na tej podstawie, że ochrona amerykańskiego sektora ma żywotne znaczenie dla narodowego bezpieczeństwa zgodnie z ustawą o handlu z czasów zimnej wojny.
Producenci pojazdów są zaniepokojeni, że osiągnięte porozumienie sygnalizuje możliwość stosowania przez Stany cła ze względu na narodowe bezpieczeństwo i zapewne dla uzyskania ustępstw od Unii Europejskiej i Japonii. Ich zdaniem takie cło może doprowadzić do likwidacji kilkuset tysięcy miejsc pracy i zasadniczo zwiększyć ceny samochodów.
Odrębna uboczna umowa przewiduje możliwy scenariusz, w którym Stany zwiększa swą stawkę 2,5 proc. stosowaną obecnie wobec najbardziej uprzywilejowanych krajów. Potencjalna nowa niesprecyzowana stawka dotyczyłaby pojazdów, które nie spełniają wymogów obecnego lub zmienionego traktatu NAFTA.
Limit eksportu z Meksyku
Meksyk zastrzega sobie prawo zakwestionowania w WTO stosowania przez Stany cła ze względu na narodowe bezpieczeństwo. Cło 25 proc. dotyczyłoby pojazdów powyżej 2,4 mln rocznie; poniżej samochody spełniające surowsze wymogi regionalnego wsadu będą mogły wjeżdżać do Stanów bez cła. Pojazdy w ramach limitu nie spełniające wymogu wsadu będą obkładane cłem 2,5 proc. Meksykańskie furgonetki (pickup trucks) nie spełniające wymogu wsadu są obłożone cłem 25 proc. Nie wiadomo na razie, czy je też będzie dotyczyć dodatkowy limit. W 2017 r. eksport Meksyku wyniósł niemal 1,8 mln aut i SUV.