Jak pokazują wyniki badania Mobile Money 2020 zrealizowanego na zlecenie Visa Europe, ponad jedna piąta badanych Polaków przewiduje, że w 2020 r. płacąc mobilnie będzie wydawać ponad 280 zł tygodniowo. Tempo upowszechniania się płatności mobilnych wśród konsumentów w najbliższych pięciu latach będzie zdecydowanie rosnąć, a chęć płacenia zbliżeniowo smartfonem w sklepach deklaruje dzisiaj 60 proc. ankietowanych. Badanie wykazało również, że do płacenia przy pomocy urządzeń mobilnych, konsumenci preferują bankowe aplikacje płatnicze. To wskazuje na istotną rolę, jaką w upowszechnianiu takich płatności mają do odegrania banki.
Szybko rosnąca popularność płatności mobilnych znajdzie odzwierciedlenie m.in. w wartości transakcji. Konsumenci przewidują, że do 2020 r. dokonując płatności za pomocą urządzeń mobilnych, tygodniowo będą wydawać średnio 160 złotych na osobę, czyli w przeliczeniu na wszystkich dorosłych Polaków – ok. 4,4 mld zł. Co piąty badany ocenia, że w 2020 r. wyda w ten sposób ponad 280 zł tygodniowo.
Obecnie najczęstszym przedmiotem takich zakupów są aplikacje, jedzenie na wynos oraz odzież. Badani deklarują również chęć korzystania z urządzeń mobilnych do kupowania artykułów o wyższej wartości – w czołowej piątce znalazły się też muzyka (26 proc. ) oraz elektronika (16 proc.).
Konsumenci oswajają się z nowymi metodami płatności w miarę, jak stają się one coraz szerzej dostępne, prostsze i łatwiejsze do opanowania. Mając coraz większą świadomość dotyczącą możliwości wyboru spośród różnorodnych opcji zakupów i płatności mobilnych, 60 proc. badanych wyraziło chęć korzystania ze swoich smartfonów do mobilnych płatności zbliżeniowych w sklepach, 55 proc. w restauracjach i kawiarniach, a 48 proc. przy płaceniu za transport.
- Uważamy, że rzeczywiste wzrosty w segmencie płatności mobilnych mogą być bardziej optymistyczne, a faktyczne tempo rozwoju płatności mobilnych będzie jeszcze szybsze. Opieramy to przekonanie m.in. na niebywałym sukcesie płatności zbliżeniowych na naszym rynku, które stanowią już ponad 40 proc. wszystkich płatności polskimi kartami Visa. Rozwój płatności zbliżeniowych i handlu elektronicznego przygotował solidne fundamenty dla płatności mobilnych. To nie jest już kwestia „czy", lecz „kiedy" nowe sposoby płatności upowszechnią się wśród konsumentów – mówi Małgorzata O'Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej w Visa Europe.