W krótkim czasie ponad 10 organizacji anulowało umowy z z Trumpem, co świadczy o bezprecedensowym wpływie Latynosów na gospodarkę Stanów. Firma Nielsen, analizująca tendencje w wydatkach konsumentów ocenia tegoroczną siłę nabywczą Amerykanów mówiących po hiszpańsku na 1,5 bln dolarów.
Pokolenie tych ludzi, o średnim wieku 27 lat, jest o 10 lat młodsze od średniej krajowej i właśnie wkracza w najważniejszy okres swej siły nabywczej — uważają badacze rynku. — Roczniki Latynosów są istotną siłą i nie będą tolerować wypowiedzi Trumpa — stwierdzi Luis Fitch, współzałożyciel firmy doradczej w zakresie handlu UNO Branding w Minneapolis. — Korporacje rozumieją wymowę liczb, więc nie chcą ryzykować
Obywatele mówiący po hiszpańsku poniżej 30 lat życia byli największą grupą społeczną, która skierowała mocno nagłośnioną petycję „Dump Trump" (Zwalcie Trumpa) do sieci domów towarowych Macy's. Podpisało się po nią ponad 730 tys. osób — podał jeden z inicjatorów petycji, Angelo Carusone z portalu Moveon.org.
Carusone był w bliskim kontakcie z dyrekcją sieci przed ogłoszeniem przez nią 1 lipca, że wycofuje ze swych domów kolekcję męskiej odzieży Trumpa, bo nie będzie tolerować dyskryminacji. — Nie ma biznesowego sensu kontynuowanie związku z marką, która obraża rosnącą grupę klientów i wywołuje u nich negatywne myślenie o firmie — stwierdził przedstawiciel Macy's. — Nie można tak po prostu ignorować siły nabywczej tej społeczności, żaden detalista przy zdrowych zmysłach nie zechce odepchnąć jej.
Boom w mediach społecznościowych
Reakcje w mediach społecznościowych narastały powoli. Główny prezenter kanału Univision Jorge Ramos rzucił 22 czerwca wyzwanie Trumpowi, by spróbował prowadzić interesy bez Meksykanów. „Jeden dzień bez nich byłby końcem imperium Trumpa" — napisał w swym blogu i w artykule w portalu kanału.