Spółki handlowe, w tym notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, liczą na przedświąteczny szał zakupów. Czwarty kwartał dla wielu z nich to sezon żniw, odpowiadający za 40 proc. obrotów w skali roku. Zarządy stawiają sobie pytanie, jak w czasie epidemii COVID-19 zachowają się konsumenci.

Według ekspertów z Deloitte w tym roku Boże Narodzenie, właśnie ze względu na pandemię, będzie miało wyjątkowy charakter. To, czy sytuacja epidemiologiczna i gospodarcza wpłynie na zwyczaje zakupowe Polaków, sprawdziła firma doradcza Delloitte w przeprowadzonym już po raz 23. międzynarodowym badaniu „Zakupy świąteczne”.

Wynika z niego, że w tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1318 zł, czyli o 29 proc. mniej niż w 2019 r. Wydatki na ten cele planuje ograniczyć 56 proc. badanych Polaków.

„Najbardziej wyczekiwane prezenty to kosmetyki i perfumy, ale oprócz nich podarujemy bliskim upominki, które pozwolą im rozwijać pasje. Prezenty coraz częściej kupujemy w internecie. Dystans pomiędzy sklepami stacjonarnymi a sklepami online w wielu kategoriach produktowych maleje z roku na rok” - czytamy.

Prawie trzy czwarte badanych ma zamiar spędzić przedświąteczny czas w domu i unikać miejsc publicznych. Z kolei 67 proc. zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych, a ponad 60 proc. ograniczy kontakt z innymi ludźmi, w tym spotkania towarzyskie, ale także rodzinne (odpowiednio 63 i 64 proc.) - podali autorzy raportu. 62 proc. badanych Polaków deklaruje, że zrobi zakupy świąteczne wcześniej.