Elektryczne hulajnogi wcale nie tak przyjazne dla środowiska

Materiały używane do produkcji elektrycznych hulajnóg oraz ich eksploatacja powodują znaczną emisję gazów cieplarnianych.

Aktualizacja: 03.08.2019 13:24 Publikacja: 03.08.2019 10:35

Elektryczne hulajnogi wcale nie tak przyjazne dla środowiska

Foto: AFP

„Przejedź obok korka i zmniejsz emisję CO2”, reklamuje się Bird, jedna z najpopularniejszych firm wypożyczających elektryczne hulajnogi. Jednak urządzenia te wcale nie są tak przyjazne dla środowiska, jak mogłoby się wydawać - wynika z badań opublikowanych w piątek.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Karoliny Północnej wyliczyli, że podróżowanie e-hulajnogą powoduje większą emisję gazów cieplarnianych na kilometr niż podróż rowerem, motorowerem, oczywiście pieszo, ale nawet autobusem.

Zespół naukowców odkrył, że chociaż same hulajnogi nie są szczególnie nieprzyjazne dla środowiska, materiały potrzebne do produkcji ramy, kół, a przede wszystkim akumulatora mają znaczący wpływ na emisję gazów cieplarnianych. Podobnie jest z ich obsługą - hulajnogi trzeba bowiem co wieczór zebrać (samochodem), naładować je, a następnie odstawić z powrotem na ulice.

- Twierdzą, że są przyjaźni dla planety i potencjalnie wolni od węgla - powiedział autor badania Joe Hollingsworth, cytowany przez "Guardiana". - Okazało się, że chociaż nie mają rury wydechowej, przez którą dochodzi do emisji, zdecydowanie istnieją procesy poprzedzające i następcze, które mają związek z węglem - tłumaczył.

Aby obliczyć wpływ hulajnóg na środowisko, badacze przyjrzeli się emisjom związanym z czterema aspektami cyklu życia każdego egzemplarza: produkcją materiałów i komponentów, które trafiają do każdej hulajnogi; procesem produkcyjnym, wysyłką hulajnogi od producenta do miasta użytkowania a także zbieranie, ładowanie i redystrybucja na ulicach.

- Stwierdziliśmy, że wpływ na zanieczyszczenie prądu prądu wykorzystywanego do ładowania e-hulajnów jest dość niewielki - to około 5 proc. jego ogólnego wpływu - relacjonował wyniki badań prof. Jeremiah Johnson. - Rzeczywisty wpływ pochodzi głównie z dwóch obszarów: używania innych pojazdów do zbierania i redystrybucji hulajnóg oraz emisji związanych z produkcją materiałów i komponentów, które trafiają do każdego egzemplarza - dodał.

To oznacza, że istnieją dwa główne czynniki, które wpływają na ślad ekologiczny każdej hulajnogi. Po pierwsze, im mniej jeździ się samochodem w celu zebrania i redystrybucji skuterów, tym mniejszy wpływ na środowisko. Drugim czynnikiem jest żywotność skuterów - im dłużej skuter jest w użyciu, tym więcej czasu ma na zrównoważenie wpływu spowodowanego przez wykonanie wszystkich jego części składowych.

Naukowcy przeprowadzili również ankietę wśród użytkowników UTO, aby sprawdzić, z jakich środków transportu korzystaliby, gdyby nie było e-hulajnóg. 49 procent zadeklarowało, że jeździłoby na rowerze lub chodziło, 34 procent jeździłoby samochodem, 11 procent - autobusem, a 7 procent - w ogóle zrezygnowałoby z danej wyprawy. Wyniki te były podobne do wyników większego sondażu, przeprowadzonego przez miasto Portland.

„Przejedź obok korka i zmniejsz emisję CO2”, reklamuje się Bird, jedna z najpopularniejszych firm wypożyczających elektryczne hulajnogi. Jednak urządzenia te wcale nie są tak przyjazne dla środowiska, jak mogłoby się wydawać - wynika z badań opublikowanych w piątek.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Karoliny Północnej wyliczyli, że podróżowanie e-hulajnogą powoduje większą emisję gazów cieplarnianych na kilometr niż podróż rowerem, motorowerem, oczywiście pieszo, ale nawet autobusem.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nauka
Kto przetrwa wojnę atomową? Mocarstwa budują swoje "Arki Noego"
Nauka
Czy wojna nuklearna zniszczy cała cywilizację?
Nauka
Niesporczaki pomogą nam zachować młodość? „Klucz do zahamowania procesu starzenia”
Nauka
W Australii odkryto nowy gatunek chrząszcza. Odkrywca pomylił go z ptasią kupą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nauka
Sensacyjne ustalenia naukowców. Sfotografowano homoseksualny akt humbaków