RODO utrudni życie doradców podatkowych i klientów

Unijne prawo dotyczące danych osobowych daje się we znaki nie tylko podatnikom, ale i ich doradcom.

Publikacja: 16.07.2018 08:17

RODO utrudni życie doradców podatkowych i klientów

Foto: Adobe Stock

Strach przed RODO zajrzał w oczy fiskusowi. Profesjonaliści zajmujący się doradzaniem podatnikom też nie kryją, że obowiązujące od 25 maja unijne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych utrudniły życie im i ich klientom.

Czytaj także: Problemy podatników po wejściu w życie RODO

Podatnicy - kolejna ofiara RODO

Trudniej w kancelarii

– Przepisy RODO bardzo wpływają na działalność doradców podatkowych oraz spółek doradztwa podatkowego. Najważniejsze jest zidentyfikowanie wszystkich procesów przetwarzania danych osobowych oraz podjęcie działań zabezpieczających – tłumaczy Hubert Cichoń, radca prawny, partner zarządzający w kancelarii Enodo Advisors.

To konieczność wdrożenia wielu rozwiązań proceduralnych i technicznych. I chodzi nie tylko o zaawansowane rozwiązania informatyczne, ale też tak prozaiczne zadania jak zabezpieczenie danych klientów przed sprzątającymi biuro.

Czytaj także: Psychoza RODO - komentuje Tomasz Pietryga

– Kancelarie, które jak nasza zajmują się także sprawami karnymi, a w konsekwencji wyrokami, musiały wdrożyć ponadprzeciętne procedury, bo to dane osobowe, których dotyczy specjalna regulacja. Musieliśmy powołać inspektora danych osobowych – mówi Rafał Olesiński adwokat, wspólnik w kancelarii Olesiński&Wspólnicy.

Do nowych standardów muszą przywyknąć klienci.

– Klientów irytuje ta wymuszona przez RODO ostrożność. Narzekają, że specjalnie zabezpieczonych plików z dokumentami nie mogą np. otworzyć na telefonie. Niestety, nie mamy wyjścia, musimy je stosować – wyjaśnia Krzysztof J. Musiał, doradca podatkowy, partner w kancelarii Musiał i Partnerzy.

Wszystkie te działania pociągają za sobą koszty nie tylko wdrożenia, ale również bieżącego stosowania.

Trudniej w urzędzie

RODO utrudnia też kontakty z urzędnikami. Udzielenie informacji telefonicznej – poza przypadkami, gdy podatnik jest wzywany na formularzu –zależy od pytania.

Z informacji uzyskanych od Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że podanie wielu szczegółowych informacji przez telefon może być niemożliwe. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że mogą one utrudniać postępowanie lub mogłoby dojść do ujawnienia osobie nieupoważnionej informacji stanowiącej „tajemnicę skarbową".

Strach przed RODO zajrzał w oczy fiskusowi. Profesjonaliści zajmujący się doradzaniem podatnikom też nie kryją, że obowiązujące od 25 maja unijne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych utrudniły życie im i ich klientom.

Czytaj także: Problemy podatników po wejściu w życie RODO

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów