"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2016 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,1 proc. (w tym towarów – o 0,1 proc., przy utrzymujących się na poziomie obserwowanym w październiku br. cenach usług). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 0,5 proc. oraz w zakresie rekreacji i kultury (o 0,3 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,11 p. proc. i 0,02 p. proc." - napisano w komunikacie.
"Niższe ceny w zakresie transportu (o 0,4 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 0,3 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,03 p. proc. i 0,02 p. proc." - dodał GUS.
Natomiast największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie, licząc wobec listopada ubiegłego roku, miały wyższe ceny żywności (o 1,3 proc.), które podniosły wskaźnik o 0,28 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,7 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,26 p. proc.
Zgodnie z danymi GUS ceny żywności w listopadzie br. w porównaniu z poprzednim miesiącem, podobnie jak w październiku br., wzrosły o 0,5 proc.. Najbardziej podrożały tłuszcze zwierzęce (o 3,6 proc.), głównie w wyniku wzrostu cen masła (o 3,8 proc.). Więcej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za warzywa (o 2,8 proc.), ryż (o 1 proc.) oraz artykuły w grupie „mleko, sery, jaja” (przeciętnie o 0,8 proc.)
Ceny cukru pozostały na poziomie notowanym w październiku br. Mniej niż przed miesiącem płacono natomiast za owoce (o 1,2 proc.), dżemy, marmolady i miód (o 0,9 proc.) oraz mąkę (o 0,5 proc.). Ceny napojów bezalkoholowych w porównaniu z poprzednim miesiącem spadły o 0,2 proc.