Najlepsze uczelnie i wydziały ekonomiczne. Zasady rankingu

W tegorocznej, III już edycji naszego rankingu, podobnie jak w jego dwóch pierwszych edycjach, braliśmy pod uwagę uczelnie i wydziały mogące prowadzić pełne, trójstopniowe studia ekonomiczne. Porównaliśmy je na podstawie wyników uzyskanych w czterech kategoriach: jakości nauczania, umiędzynarodowienia, potencjału naukowego oraz karier absolwentów.

Aktualizacja: 07.11.2018 16:24 Publikacja: 07.11.2018 11:39

Najlepsze uczelnie i wydziały ekonomiczne. Zasady rankingu

Foto: Adobe Stock

CO i JAK OCENIALIŚMY

Każdej z tych kategorii przyznaliśmy określoną liczbę punktów, przyporządkowując też im odpowiednie wagi. Przy czym w rankingu uczelni ekonomicznych braliśmy pod uwagę wszystkich absolwentów, studentów i pracowników, natomiast w przypadku wydziałów uwzględnialiśmy tylko tych z kierunków, gdzie wiodąca była dyscyplina z dziedziny nauk ekonomicznych.

W tym roku, za radą kapituły, która czuwała nad merytoryczną jakością zestawienia, wprowadziliśmy kilka istotnych zmian w ocenie uczelni i wydziałów. Dotyczą one zarówno wag przypisanych poszczególnym kategoriom, jak również ich elementów składowych i przypisanych im punktów.

Zgodnie z trendem wyznaczanym przez międzynarodowe rankingi, w tym zestawienia dziennika „Financial Times" kategorią, która w tym roku najbardziej zaważyła na wynikach naszego zestawienia (można było za nią dostać 40 proc. punktów wobec 30 proc. przed rokiem) jest ta dotycząca karier absolwentów. Dodaliśmy też w niej trzeci element – dynamikę względnego wskaźnika zarobków absolwentów z kolejnych roczników. Obniżyliśmy natomiast nieco wagę jakości nauczania (z 35 do 25 proc.), która w tym roku jest drugą co do ważności kategorią.

Zgodnie z sugestiami kapituły wprowadziliśmy też nieco zmian w jej elementach składowych; w tym roku oddzielnie porównujemy liczbę profesorów i doktorów habilitowanych na tysiąc studentów. Dodatkowo, zamiast wskaźników mierzących retencję (odsetka studentów, którzy zaczęli naukę i kontynuowali ją w kolejnym roku oraz liczby absolwentów studiów I stopnia kontynuujących naukę na studiach magisterskich) porównujemy teraz liczbę studentów zrekrutowanych na studia II stopnia z zewnątrz jednostki dydaktycznej oraz relację liczby studentów na studiach III stopnia do liczby pozostałych studentów. Wagi pozostałych kategorii (potencjał naukowy i umiędzynarodowienie) pozostały bez zmian.

Wprowadzone w tym roku zmiany sprawiły natomiast, że wyniki obecnego zestawienia nie są do końca porównywalne z wynikami z poprzednich edycji rankingu.

Poniżej przedstawiamy skład poszczególnych kategorii:

KARIERY ABSOLWENTÓW – 40 proc.

 Średnie zarobki absolwentów w relacji do średniego wynagrodzenia w powiatach zamieszkania absolwentów (dla absolwentów rocznika 2016)

Dynamika względnego wskaźnika zarobków absolwentów z 2016 w rok po uzyskaniu dyplomu do względnego wskaźnika zarobków absolwentów z 2015 w rok po uzyskaniu dyplomu.

Średni czas poszukiwania pracy w pierwszym roku po studiach (dla absolwentów rocznika 2016, tj. z najnowszego badania ELA 2018)

Kariery absolwentów porównaliśmy na podstawie wyników ogólnopolskiego badania o ekonomicznych losach absolwentów polskich uczelni (ELA), w tym najnowszej edycji ELA z 2018 r.

JAKOŚĆ NAUCZANIA – 25 proc.

Liczba przyjętych na studia laureatów olimpiad na 1000 przyjętych studentów za ostatnie dwa lata

Liczba przyjętych na studia za ostatni rok akademicki (2017/18) do liczby kandydatów

Liczba profesorów, doktorów habilitowanych i doktorów na 1000 studentów; według stanu na 31 grudnia 2017 r.

Liczba studentów spoza uczelni zrekrutowanych na studia II stopnia

Liczba studentów na studiach III stopnia (doktorantów) do liczby studentów studiów I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich

POTENCJAŁ NAUKOWY – 20 proc.

Liczba grantów otrzymanych do wnioskowanych za ostatnie 3 lata (NCN; MNiSW)

Stopnie naukowe (doktora i doktora habilitowanego) nadane w 2017 roku

Liczba czasopism wydawanych w 2017 roku

Liczba artykułów z listy A, B, C opublikowanych w 2017 r. (propagacja z listy czteroletniej z ostatniej parametryzacji)

Środki z projektów badawczych w przeliczeniu na pracowników uczelni (wartość środków przyznanych na rok 2017 w relacji do średniej liczby pracowników etatowych w 2017 r.

UMIĘDZYNARODOWIENIE – 15 proc.

Liczba studentów, doktorantów i nauczycieli akademickich wyjeżdżających w ramach wymiany międzynarodowej w dwóch ostatnich latach do liczby studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich, według stanu na dzień 31.12.2017 (ranking uczelni)

Liczba studentów, doktorantów, i nauczycieli akademickich przyjeżdżających na uczelnię w ramach wymiany międzynarodowej w dwóch ostatnich latach do liczby studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich, według stanu na dzień 31.12.2017 (ranking uczelni)

Liczba studentów cudzoziemców do liczby wszystkich studentów – dla kierunków z dziedziny nauk ekonomicznych, według stanu na dzień 31.12.2017 (ranking wydziałów).

CO i JAK OCENIALIŚMY

Każdej z tych kategorii przyznaliśmy określoną liczbę punktów, przyporządkowując też im odpowiednie wagi. Przy czym w rankingu uczelni ekonomicznych braliśmy pod uwagę wszystkich absolwentów, studentów i pracowników, natomiast w przypadku wydziałów uwzględnialiśmy tylko tych z kierunków, gdzie wiodąca była dyscyplina z dziedziny nauk ekonomicznych.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił