Cyfrowy Polsat i Polkomtel wybrały nowe banki

PlusBank, instytucja należąca do Zygmunta Solorza, stracił wyłączność na obsługę opłat za usługi grupy miliardera.

Publikacja: 12.08.2019 21:00

Cyfrowy Polsat i Polkomtel wybrały nowe banki

Foto: materiały prasowe

Klienci Cyfrowego Polsatu i – jak podaje grupa – częściowo Polkomtelu nie będą już płacić rachunków idących w miliardy złotych rocznie w PlusBanku, czyli instytucji założonej przez głównego właściciela. Ten ruch wpisuje się w plan, aby PlusBank skupił się na obsłudze klientów detalicznych.

Czytaj także: KNF wprowadziła kuratora do Plus Banku Zygmunta Solorza

Zgodnie z założeniami na 2019 rok przedstawionymi przez zarząd PlusBanku w sprawozdaniu za ubiegły rok instytucja kontrolowana przez Zygmunta Solorza ma zacieśniać współpracę ze spółkami z grupy Cyfrowy Polsat. Tym ciekawsze jest, że klienci satelitarnej platformy i sieci komórkowej Plus mają płacić rachunki gdzie indziej. Może mieć to związek z planem, aby PlusBank zrezygnował w ogóle z bankowości korporacyjnej.

PlusBank, dawniej Invest Bank, czyli bank kontrolowany przez Zygmunta Solorza i powiązane z przedsiębiorcą spółki, w sprawozdaniu finansowym za 2018 rok wskazał jako kierunek działania „maksymalizację efektów synergii dzięki współpracy z podmiotami z Grupy Kapitałowej Głównego Akcjonariusza". Instytucja wyrosła z obsługi spółek miliardera teraz chce udzielać kredytów i zajmować się obsługą posprzedażową klientów indywidualnych jego firm.

Jak napisano w sprawozdaniu, strategia dystrybucji produktów banku w kolejnych latach ma się opierać na wykorzystaniu wspólnej sieci sprzedaży Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu w ramach modelu agencyjnego przy jednoczesnej rezygnacji z utrzymywania oddziałów własnych. Oprócz tego działać ma bankowość internetowa i mobilna (plusbank24) oraz call center.

To wszystko sugerowałoby zacieśnianie związków między Cyfrowym Polsatem i Polkomtelem a PlusBankiem.

Jak się okazuje, nie dotyczy to wszystkich aspektów. Chodzi o to, że Cyfrowy Polsat i Polkomtel zmieniły niedawno rachunki dla płatności za usługi.

Według informacji pojawiających się na forach społecznościowych abonenci Cyfrowego Polsatu będą płacić rachunki w mBanku, a Polkomtelu – m.in. w Santander Banku.

Biura prasowe obu firm pytane o powody zmiany podały, że ma ona charakter techniczny. W taki sposób wyjaśniła decyzję Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

– Jest to procedura czysto techniczna, standardowa, stosowana przez firmy. Nie ma ona wpływu na usługi świadczone klientom. Dokładamy starań, aby zmiana ta przebiegła w sposób płynny i bezproblemowy dla naszych klientów – odpisał nam także Bartosz Ząbek z biura prasowego sieci Plus. Dodał, że zmiana dotyczy tylko części klientów telekomu.

Analitycy wskazują, że może mieć to również związek z kredytami zaciągniętymi przez Grupę Cyfrowy Polsat, ponieważ finansujący lubią, gdy klient zakłada u nich rachunek.

PlusBank nie odpowiedział nam na pytania o wpływ tego ruchu na swoje wyniki.

W sprawozdaniu za 2018 r. podał, że opłaty za prowadzenie rachunków stanowiły 46,7 proc. przychodów z opłat i prowizji, a te wyniosły 29 mln zł. Dla porównania przychody odsetkowe PlusBanku miały wartość 141,5 mln zł (nieco mniej niż w 2017 r.).

W tym samym sprawozdaniu zarząd podał, że na 2019 r. planowana jest „kontynuacja działań mających na celu osiągnięcie poprawy sytuacji finansowej banku".

Miarą tego, czy strategia działa, ma być dodatni stabilny poziom wyniku jednostkowego z działalności podstawowej PlusBanku.

Na koniec grudnia ub.r. wynik netto banku był ujemny, choć strata została ograniczona w porównaniu z 2017 r., gdy na jej poziom wpłynęły zdarzenia jednorazowe.

Saldo kredytów w PlusBanku wynosiło 1,85 mld zł i było niższe o 7,4 proc. niż rok wcześniej. Saldo kredytów klientów instytucjonalnych wynosiło 881,0 mln zł, a detalicznych 969,4 mln zł. Największy udział w całym portfelu banku miały kredyty gotówkowe klientów detalicznych (36,6 proc.) oraz kredyty hipoteczne i kredyty inwestycyjne dla klientów korporacyjnych (19,1 proc. i 17,5 proc. salda). Wśród kredytów detalicznych największą siłę miały gotówkowe (69,8 proc.).

Klienci Cyfrowego Polsatu i – jak podaje grupa – częściowo Polkomtelu nie będą już płacić rachunków idących w miliardy złotych rocznie w PlusBanku, czyli instytucji założonej przez głównego właściciela. Ten ruch wpisuje się w plan, aby PlusBank skupił się na obsłudze klientów detalicznych.

Czytaj także: KNF wprowadziła kuratora do Plus Banku Zygmunta Solorza

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej