Koronawirus mocno przydusił branżę leasingu

Początek roku, zwłaszcza marzec i kwiecień, to gwałtowne hamowanie leasingu. Powrót do wyników sprzed kryzysu może zająć wiele lat.

Aktualizacja: 21.05.2020 06:41 Publikacja: 20.05.2020 21:00

Koronawirus mocno przydusił branżę leasingu

Foto: Adobe Stock

– Wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej w pierwszym kwartale 2020 r. wyniosła 15,9 mld zł. To o 13,2 proc. mniej niż rok wcześniej – poinformował Związek Polskiego Leasingu. Jeszcze gorzej sytuacja wyglądała w kwietniu, gdy lockdown gospodarki związany z pandemią koronawirusa najmocniej dał się firmom we znaki. – Kwietniowy wynik sektora leasingowego był niższy niż rok wcześniej o blisko połowę, a ściślej 49,9 proc. Finansowanie udzielone przedsiębiorcom przez polskich leasingodawców wyniosło 3,4 mld zł, podczas gdy czwarty miesiąc zeszłego roku zakończył się finansowaniem na poziomie 6,9 mld zł – wylicza ZPL.

– Od drugiej dekady marca obserwujemy tzw. nową normalność, która jest wynikiem zamknięcia znacznej części gospodarki. Wyniki branży leasingowej pokazują, że najbardziej ucierpiał sektor transportu drogowego, głównie w obszarze transportu międzynarodowego. Relatywnie niewielkie spadki obserwowaliśmy na rynku finansowania maszyn, głównie dzięki dobremu wynikowi finansowania maszyn rolniczych oraz sprzętu medycznego pożyczką – skomentował Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.

Czytaj także: Co zrobić, gdy nie stać nas na zapłacenie raty leasingu

Pojazdy stanowią 67,3 proc. w strukturze rynku leasingu. W pierwszym kwartale 2020 r. branża leasingowa sfinansowała pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy i inne o łącznej wartości 10,7 mld zł. To wynik niższy o 17,1 proc. niż rok wcześniej. Ale prawdziwe tąpnięcie nastąpiło w kwietniu, gdy finansowanie aktywów z tego segmentu rynku spadło o 61,3 proc. w ujęciu rocznym.

W segmencie maszyn, który odpowiada za 29,2 proc. całego rynku, w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku finansowanie sięgnęło 4,6 mld zł, przy 2,6 proc. spadku w stosunku do podobnego okresu 2019 r. Wynik kwietnia był niższy już o 24,2 proc.

Czytaj także: Miało być 800 tys. nowych aut. Tak się jednak nie stanie

Nieco lepiej prezentują się wyniki finansowania sprzętu IT (1,4 proc. udział w rynku). Dzięki nowym kontraktom o wartości 223,5 mln zł, zawartym w I kwartale tego roku, segment finasowania IT zanotował 11,4-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Ale już kwietniowe wyniki branży w zakresie finansowania komputerów i innych sprzętów z tej gałęzi rynku były niższe o 26,1 proc. niż rok wcześniej. Pierwszy kwartał tego roku spadkiem podsumował także segment finansowania samolotów, statków czy pociągów. Nowe umowy dotyczące finansowania tych środków transportu opiewały na łączną sumę 171,9 mln zł i spadły o 25,5 proc. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku. Transakcje te odpowiadają za 1 proc. rynku. W kwietniu finansowanie w tej grupie wzrosło o 47,5 proc. w ujęciu rocznym.

Prognozy ZPL nie są optymistyczne. Związek spodziewa się w 2020 r. załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z 2008 r. W 2009 r. skurczył się on o 30,2 proc.

– Dziś już wiemy, że uderzenie pandemii Covid-19 w gospodarkę będzie bardzo destrukcyjne: mocno naruszy ufność konsumencką i plany inwestycyjne przedsiębiorców. Z drugiej strony przyjęty pakiet mobilności będzie długotrwałym czynnikiem ograniczającym rozwój polskich firm transportowych. W ciągu najbliższych miesięcy powoli będziemy kończyć perspektywę unijną z lat 2014–2020. Wydatkowanie będzie co prawda trwało do 2023 r., ale już przy coraz niższych wolumenach inwestycji współfinansowanych z UE. Uruchomienie zaś ogromnych programów pomocowych w perspektywie dwóch, trzech lat doprowadzi do dużych napięć budżetowych i spowolnienia wzrostu lub niewielkiej recesji w strefie euro – przewiduje Andrzej Krzemiński.

– Powrót do poziomu finansowania sprzed kryzysu może zająć więcej czasu niż miało to miejsce po kryzysie finansowym z 2008 r. Wówczas poziom finansowania z 2008 r. przekroczyliśmy dopiero w 2013 r. – podsumowuje.

– Wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej w pierwszym kwartale 2020 r. wyniosła 15,9 mld zł. To o 13,2 proc. mniej niż rok wcześniej – poinformował Związek Polskiego Leasingu. Jeszcze gorzej sytuacja wyglądała w kwietniu, gdy lockdown gospodarki związany z pandemią koronawirusa najmocniej dał się firmom we znaki. – Kwietniowy wynik sektora leasingowego był niższy niż rok wcześniej o blisko połowę, a ściślej 49,9 proc. Finansowanie udzielone przedsiębiorcom przez polskich leasingodawców wyniosło 3,4 mld zł, podczas gdy czwarty miesiąc zeszłego roku zakończył się finansowaniem na poziomie 6,9 mld zł – wylicza ZPL.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje