Hotele i restauracje z największą tarczą

Na konta mikro-, małych i średnich firm w ramach tarczy finansowej 2.0 trafiło dotąd 5,3 mld zł. Proporcjonalnie więcej pieniędzy niż wiosną płynie na południe kraju.

Publikacja: 10.02.2021 21:00

Hotele i restauracje z największą tarczą

Foto: Adobe Stock

Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju ruszyła w połowie stycznia. Jest podobna do tej, którą PFR uruchomił wiosną zeszłego roku.

Różnica jest taka, że wtedy z pomocy mogły skorzystać wszystkie mikro-, małe i średnie firmy, które zanotowały wysokie spadki obrotów, teraz trafia do firm z branż, które rząd uznał za najmocniej dotknięte obostrzeniami związanymi z drugą falą pandemii koronawirusa. Na tej liście są dziś 54 branże, m.in. gastronomia, hotelarstwo, część handlu (głównie bazarowego), kultura (m.in. kina, teatry, muzea, parki rozrywki), turystyka, sport (m.in. kluby fitness), transport pasażerski.

W połowie stycznia rząd poinformował, że na pomoc dla mikrofirm w ramach tarczy finansowej 2.0 przewidział 6,5 mld zł, taką samą wartość może mieć wsparcie dla małych i średnich firm, czyli takich, które zatrudniają od 10 do 249 pracowników. Na początku lutego, gdy zdecydował o rozszerzeniu listy branż uprawnionych do pomocy do wspomnianych 54, dołożył do tej kwoty 750 mln zł.

Według danych Polskiego Funduszu Rozwoju do 10 lutego z pomocy w ramach drugiej tarczy finansowej skorzystało 34 735 mikro-, małych i średnich firm. Na ich konta trafiło przeszło 5,3 mld zł. Mikrofirmy dostały z tego 2,5 mld zł subwencji, a małe i średnie firmy 2,8 mld zł. Łącznie w firmach objętych pomocą z tarczy 2.0 pracuje blisko 236 tys. osób.

– Średnia kwota subwencji przyznanej mikrofirmom to 84 tys. zł. W przypadku małych i średnich firm jest to 582 tys. zł – powiedział nam Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR.

Największa część przyznanej dotąd pomocy trafiła do branży gastronomicznej. Subwencje dostało w sumie 12,5 tys. restauracji, barów, firm kateringowych, ruchomych placówek gastronomicznych itp. – W przypadku restauracji przekroczyliśmy właśnie 10 tys. – wyliczał wiceszef PFR. Łączna kwota przyznanych im subwencji przekroczyła 1,6 mld zł.

Pomoc dostało też prawie 4 tys. hoteli i obiektów noclegowych. Na ich konta trafiło 1,3 mld zł. Wsparcie z tarczy PFR trafiło także do 1700 firm działających w branży fitness. Tu przyznana pomoc sięga kilkuset milionów złotych. Podobne liczby dotyczą wsparcia branż turystycznej i pozaszkolnych form edukacji.

– W porównaniu z tarczą finansową 1.0 w drugiej tarczy zmienił się regionalny rozkład przyznanego wsparcia. Dziś proporcjonalnie więcej pieniędzy niż wiosną i latem płynie do firm z południa Polski – powiedział Bartosz Marczuk. Z danych Polskiego Funduszu Rozwoju wynika, że w ramach drugiej tarczy, podobnie jak w przypadku pierwszej, najwyższą łączną kwotę subwencji dostały firmy z województwa mazowieckiego. Na razie jest to 0,8 mld zł. Na drugim miejscu jest teraz województwo małopolskie, które w przypadku wiosennej tarczy było poza pierwszą trójką regionów z najwyższą pomocą.

– Do tej pory pomoc z tarczy 2.0 dostało 85 proc. firm, które o to wystąpiły. Część pozostałych może jeszcze na nią liczyć po uzupełnieniu swoich wniosków – stwierdził wiceprezes PFR.

Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju ruszyła w połowie stycznia. Jest podobna do tej, którą PFR uruchomił wiosną zeszłego roku.

Różnica jest taka, że wtedy z pomocy mogły skorzystać wszystkie mikro-, małe i średnie firmy, które zanotowały wysokie spadki obrotów, teraz trafia do firm z branż, które rząd uznał za najmocniej dotknięte obostrzeniami związanymi z drugą falą pandemii koronawirusa. Na tej liście są dziś 54 branże, m.in. gastronomia, hotelarstwo, część handlu (głównie bazarowego), kultura (m.in. kina, teatry, muzea, parki rozrywki), turystyka, sport (m.in. kluby fitness), transport pasażerski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?