InPost kupuje francuskiego giganta Mondial Relay

Lider polskiego rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) przyspiesza międzynarodową ekspansję. Firma, stojąca za siecią paczkomatów, złożyła dziś ofertę na przejęcie Mondial Relay - największego prywatnego operatora punktów odbioru paczek we Francji. O transakcji poinformował na Twitterze Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Aktualizacja: 15.03.2021 09:08 Publikacja: 15.03.2021 09:05

InPost kupuje francuskiego giganta Mondial Relay

Foto: Adobe Stock

Francuska grupa logistyczna powiązana jest z niemiecką grupą Otto. InPost ma jej zapłacić 565 mln euro. „To najprawdopodobniej największa inwestycja zagraniczna prywatnej polskiej firmy” – napisał Brzoska.

InPost za 565 mln euro (ok. 2,6 mld zł) kupić chce 100 proc. udziałów w firmie, która dysponuje siecią ponad 15,8 tys. punktów odbioru i nadań. Tym samym znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy. Spółka kierowana przez Brzoskę wskazuje, że umocni swoją pozycję jako wiodącego gracza na europejskim rynku dostaw dla e-commerce. „Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca II kwartału br.” – wyjaśnia InPost w komunikacie.

W 2020 r. Mondial Relay wypracował 437 mln euro przychodów (oraz ok. 60 mln euro EBITDA). Dla porównania Integer (do tej grupy należy InPost) w minionym roku zwiększył przychody o 104 proc., do poziomu 2,53 mld zł.

Rafał Brzoska zapewnia, że ekspansja międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju InPost, a Mondial Relay zapewni firmie obecność na jednym z największych rynków e-commerce w Europie.

- To skokowe przyspieszenie naszego wzrostu i zwiększenie wartości spółki. Zamknęliśmy znakomity dla InPost rok 2020, w którym dostarczyliśmy 310 mln przesyłek i zwiększyliśmy sieć paczkomatów o prawie 50 proc. Ten niesamowity wzrost operacyjny przełożył się na bardzo dobre wyniki finansowe. W 2020 roku podwoiliśmy nasze przychody, zwiększyliśmy EBITDA o 184 proc. (do 994 mln zł) i poprawiliśmy konwersję przepływów pieniężnych do 38 proc. Taka dynamika utrzymuje się w 2021 roku, a wolumeny paczek w pierwszych dwóch miesiącach roku wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Przed nami perspektywa długoterminowego wzrostu - wylicza Rafał Brzoska.

Michael Rouse, dyrektor zarządzający odpowiedzialny za rynki międzynarodowe w InPost, twierdzi, że dla polskiej spółki, notowanej na giełdzie w Amsterdamie, akwizycja ta daje okazję do odblokowania niewykorzystanego popytu i przedefiniowania dostaw na ostatniej mili. - Dzięki tej transakcji InPost może stać się wiodącym, ogólnoeuropejskim operatorem rozwiązań dostaw dla e-commerce - zaznacza.

Firma Mondial Relay założona została w 1997 r. Swoje punkty odbioru ma nie tylko we Francji, ale również w krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim. We Francji jest drugą co wielkości siecią (11 tys. punktów oraz cztery centra dystrybucyjne), ale pod względem liczby obsłużonych w ub. r. przesyłek to lider (131 mln paczek).

O skali połączenie InPostu i Mondial Relay może świadczyć fakt, że łącznie oba podmioty w ub. r. obsłużyły 440 mln przesyłek i dysponują siecią 28 tys. punktów odbioru. Transakcja da spółce kierowanej przez Brzoskę dostęp do trzeciego pod względem wielkości rynku e-commerce w Europie (wartość francuskiego rynku szacuje się na ok. 56 mld euro, a to niemal pięć razy więcej niż w Polsce). Po jej sfinalizowaniu udział międzynarodowych przychodów i EBITDA InPost wzrośnie do odpowiednio ok. 44 i 18 proc. InPost liczy, że w krótkim okresie liczba jego paczkomatów w segmencie międzynarodowym wzrośnie do 2-3 tys., a w perspektywie średnioterminowej – do 18-21 tys. (w perspektywie średnioterminowej wolumen przesyłek na rynku międzynarodowym wzrośnie do 455-555 mln, a przychody zagraniczne sięgną 4,8–5,9 md zł – szacuje spółka).

Francuska grupa logistyczna powiązana jest z niemiecką grupą Otto. InPost ma jej zapłacić 565 mln euro. „To najprawdopodobniej największa inwestycja zagraniczna prywatnej polskiej firmy” – napisał Brzoska.

InPost za 565 mln euro (ok. 2,6 mld zł) kupić chce 100 proc. udziałów w firmie, która dysponuje siecią ponad 15,8 tys. punktów odbioru i nadań. Tym samym znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy. Spółka kierowana przez Brzoskę wskazuje, że umocni swoją pozycję jako wiodącego gracza na europejskim rynku dostaw dla e-commerce. „Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca II kwartału br.” – wyjaśnia InPost w komunikacie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej