Reklama

Niewolnicza praca Ujgurów. Marki zaprzeczają, by z niej korzystały

Brytyjski parlament bada sprawę wykorzystywania niewolniczej pracy Ujgurów przez marki modowe. H&M czy Nike zaprzeczają oskarżeniom.

Aktualizacja: 06.11.2020 18:40 Publikacja: 06.11.2020 17:18

Niewolnicza praca Ujgurów. Marki zaprzeczają, by z niej korzystały

Foto: AdobeStock

Od miesięcy pojawiają się doniesienia, że Chiny zmuszają Ujgurów, zamieszkujący głównie region Xinjiang (Sinciang) lud pochodzenia tureckiego, do niewolniczej pracy. O prześladowaniach tego narodu przez chińskie władze mówi się od kilku lat. Doniesienia o niewolniczej pracy sugerują również, że z jej efektów korzystać mają wielkie marki modowe. Marki zaprzeczają tym doniesieniom.

Doniesienia pochodzą z raportu Australijskiego Instytutu Polityki Strategicznej, który został opublikowany w lutym. Wynika z niego, że ponad 80 tys. Ujgurów zostało przeniesionych z Autonomicznego Regionu Xinjiang (Sinciang) do pracy w fabrykach w całych Chinach. Raport stwierdzał, że niektórzy zostali wysłani prosto z obozów zatrzymań. Fabryki, do których zostali skierowani w ramach polityki nazwanej Xinjiang Aid, mają być częścią łańcucha dostaw 83 światowych marek, w tym Nike, a także Apple czy Della.

Komisja biznesowa Izby Gmin bada sprawę. Brytyjscy parlamentarzyści zadawali pytania, między innymi przedstawicielowi marki Boohoo, której ubrania sprzedawane są online.

- Byliśmy dość zszokowani odkryciami dotyczącymi Ujgurów i tym, co dzieje się w prowincji Xinjang. Napisaliśmy do wszystkich naszych dostawców w całym łańcuchu dostaw, aby potwierdzić, że nie mamy żadnych powiazań produkcyjnych ani materiałowych z tym konkretnym regionem – mówił parlamentarzystom, cytowany przez BBC, Andrew Reaney, dyrektor ds. odpowiedzialnego zaopatrzenia w Boohoo.

Zdaniem Reaneya Boohoo nie ma powiązań z wyzyskiem Ujgurów i „świadomie” nie pozyskuje surowców lub tkanin z tego regionu. Parlamentarzyści kwestionowali jednak procesy audytowania w Boohoo.

Reklama
Reklama

Sugestie, że korzysta z pracy niewolniczej odrzuca również szwedzka marka H&M. Firma twierdzi, że przeprowadziła dochodzenie w ramach swojego łańcucha dostaw i miała nie znaleźć żadnego dowodu na wykorzystywanie niewolników. Również Nike deklarowała w Izbie Gmin, że nie pozyskuje bawełny czy tekstyliów z regionu Xinjiang.

Jest jednak mało prawdopodobne, by firmy produkujące tekstylia nie korzystały w jakiś sposób z pracy Ujgurów, również niewolniczej. Chiny są największym światowym producentem bawełny, a 84 procent produkcji pochodzi właśnie z regionu Xinjiang. Bawełna ta, w różnej formie (przędzy, gotowych tkanin lub surowa) trafia do krajów, w których produkowane są ubrania.

Od miesięcy pojawiają się doniesienia, że Chiny zmuszają Ujgurów, zamieszkujący głównie region Xinjiang (Sinciang) lud pochodzenia tureckiego, do niewolniczej pracy. O prześladowaniach tego narodu przez chińskie władze mówi się od kilku lat. Doniesienia o niewolniczej pracy sugerują również, że z jej efektów korzystać mają wielkie marki modowe. Marki zaprzeczają tym doniesieniom.

Doniesienia pochodzą z raportu Australijskiego Instytutu Polityki Strategicznej, który został opublikowany w lutym. Wynika z niego, że ponad 80 tys. Ujgurów zostało przeniesionych z Autonomicznego Regionu Xinjiang (Sinciang) do pracy w fabrykach w całych Chinach. Raport stwierdzał, że niektórzy zostali wysłani prosto z obozów zatrzymań. Fabryki, do których zostali skierowani w ramach polityki nazwanej Xinjiang Aid, mają być częścią łańcucha dostaw 83 światowych marek, w tym Nike, a także Apple czy Della.

Reklama
Biznes
Sprzedaż działki pod CPK, Polska potęgą w produkcji zniczy i rekord WIG
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama