fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Skokowy wzrost zysków Gremi Media

Fotorzepa/ Ryszard Waniek
Wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” z ponad dwa razy wyższym zyskiem netto w 2019 r.

Grupa Gremi Media w 2019 r. zwiększyła skonsolidowane przychody o 6 proc., do prawie 108 mln zł. Wynik EBIDTA (zysk operacyjny plus amortyzacja) urósł o 65 proc., do 21,8 mln zł. Z kolei czysty zarobek zwiększył się o 124 proc., do 14,4 mln zł.

Większość wyniku grupy kapitałowej wypracowała notowana na NewConnect spółka matka, wydawca m.in. „Rzeczpospolitej”, „Parkietu” oraz związanych z tymi tytułami witryn internetowych. Przychody wzrosły o 4,8 proc., do 99,8 mln zł, EBITDA o 47 proc., do 19 mln zł, a zysk netto o 88 proc., do 10,5 mln zł.

– Zgodnie z zapowiedziami sprzed dwunastu miesięcy, w 2019 r. skupiliśmy się na poprawie efektywności działania całej grupy kapitałowej ze szczególnym naciskiem na spółki zależne, które dzięki temu zaczęły generować istotne zyski – komentuje Tomasz Jażdżyński, prezes Gremi Media. – W połączeniu ze stabilnym rozwojem wydawnictwa pozwoliło to na kolejny rok dynamicznej poprawy wyników finansowych całej grupy. Osiągnięte wskaźniki rentowności EBITDA na poziomie 20 proc. czy rentowności netto na poziomie kilkunastu proc. plasują nas w ścisłej czołówce branży – podkreśla.

Jarosław Machocki, członek zarządu ds. sprzedaży, dodaje że lepszą efektywność działania grupa uzyskuje dzięki naciskowi na konwersję produktów wydawnictwa do sfery cyfrowej, która charakteryzuje się wyższą rentownością.

– Bardzo liczymy na to, że wypracowane w ostatnich dwóch latach nowe, cyfrowe schematy działania pomogą nam istotnie zniwelować negatywny wpływ rozwijającej się na świecie pandemii – mówi Machocki.

Gremi Media wydaje „Rzeczpospolitą”, „Parkiet” i ich serwisy internetowe www.rp.pl i www.parkiet.com. Ponadto posiada pakiety kontrolne w spółkach e–Kiosk i KancelarieRP oraz udziały w przedsiębiorstwie MM Conferences S.A. organizującym konferencje biznesowe.

Rozmowa z Tomaszem Jażdżyńskim, prezesem Gremi Media

Jak udało się osiągnąć grupie tak dobre wyniki finansowe w 2019 r.?

Kluczowe dla poprawy wyniku w 2019 r. były dwa czynniki. Pierwszy to konsekwentne wdrażanie nowych oraz dalsza konwersja już oferowanych przez wydawnictwo produktów na wersje cyfrowe. Charakteryzują się one znacznie większą rentownością, co przekłada się wprost na generowaną marżę. Proces ten pozwolił kontynuować rozpoczęty w 2018 r. trend skokowej poprawy rentowności spółki Gremi Media. Drugim czynnikiem istotnie wpływającym na wyniki całej grupy była restrukturyzacja i uporządkowanie działalności spółek zależnych. Ich wkład do wyniku EBITDA jeszcze rok temu był zaniedbywalny, teraz generują one kilkanaście procent tego wskaźnika. Uzyskaliśmy to poprzez uporządkowanie struktury grupy polegające między innymi na rezygnacji z nierentownych i deficytowych przedsięwzięć. Wszystkie te działania doprowadziły do tego, iż dzięki wdrażanej od początku 2018 r. strategii cyfrowej wskaźniki rentowności grupy osiągnęły bardzo wysokie poziomy. Rentowność EBITDA przekraczająca 20 proc., czy kilkunastoprocentowa rentowność netto to coś czym można się już z czystym sumieniem pochwalić.

2019 r. już za nami. Pytanie o bieżący rok. Grupa jest gotowa na koronawirusa? Jak się przygotowała?

Nie wydaje mi się, aby ktokolwiek mógł powiedzieć, że jest w pełni przygotowany na pandemię. Szczególnie, że jej prawdziwej skali na razie możemy się jedynie domyślać. Grupa Gremi, dzięki wspomnianej już konwersji działalności do sfery cyfrowej jest przygotowana zapewne znacznie lepiej niż byłoby to jeszcze rok czy dwa lata temu. Jestem przekonany, że będziemy w stanie dalej oferować atrakcyjne treści dla naszych odbiorców oraz atrakcyjne produkty dla naszych partnerów handlowych. W sferze organizacyjnej od dwóch tygodni większość firmy pracuje zdalnie i wedle oceny szefów poszczególnych działów efektywność działania została zachowana na zadowalającym poziomie. Bardzo szybko, bo jeszcze w lutym, rozpoczęliśmy też przygotowania mające nas uchronić przed ewentualnym zamknięciem biurowca w centrum. Od kilku dni działa zapasowe biuro pod Warszawą, które pozwoli kontynuować pracę osobom zmuszonym korzystać z infrastruktury firmowej nawet w przypadku czasowej niedostępności centrali.

W jaki sposób koronawirus wpłynie na grupę, jej wyniki? Jakie obszary odczują koronawirusa najbardziej, a które mogą na tym zyskać? Jak mocno odczuje to grupa?  

Poza sprawami którymi mogliśmy się zająć są oczywiście takie, które są od nas całkowicie niezależne. Nie będziemy np. w stanie całkowicie zniwelować ewentualnych problemów na rynku fizycznej dystrybucji prasy. Redukcja budżetów reklamowych naszych klientów związana z potencjalnym pogorszeniem się ich sytuacji ekonomicznej też pozostaje od nas niezależna. Trudno więc powiedzieć jak i na ile mocno wpłynie na wyniki wydawnictwa i całej grupy trwająca obecnie pandemia. Wiadomo, że będzie on niestety w większości przypadków negatywny. Aktywnie szukamy jednak elementów mających złagodzić potencjalne straty. Choćby poprzez działającą w ramach grupy Gremi spółkę e-Kiosk, lidera cyfrowej dystrybucji wydawnictw prasowych w Polsce. Dziś najważniejsze jest, abyśmy wszyscy wyszli z tej sytuacji obronną ręką, czyli zdrowi. Nie bez powodu, „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, przy wsparciu wspomnianej spółki, aktywnie włączyły się w akcję #zostańwdomu.

Rozmawiał Andrzej Stec

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA