Dieselgate: UOKiK ukarał Volkswagena 120 mln złotych

Spółka Volkswagen Group Polska ma zapłacić 120,6 mln zł kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za dieselgate. Urząd nałożył ja na polskiego importera samochodów za „wprowadzenie w błąd co do poziomu emisji spalin i kierowanie wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji” – podał UOKiK w komunikacie wydanym w środę rano.

Aktualizacja: 15.01.2020 10:41 Publikacja: 15.01.2020 07:26

Dieselgate: UOKiK ukarał Volkswagena 120 mln złotych

Foto: Adobe Stock

Takiej decyzji należało spodziewać się od końca ubiegłego tygodnia. W ostatni piątek urząd poinformował, że postępowanie dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach produkowanych przez koncern Volkswagena jest na końcowym etapie. Producent stosował w produkowanych po 2008 roku samochodach marek Volkswagen, Skoda, Audi i Seat oprogramowanie, które w warunkach testowych pozwalało zaniżać emisje tlenków azotu. Urząd postawił zarzuty: rozpowszechniania w reklamach nieprawdziwych informacji sugerujących, że auta koncernu są ekologiczne i spełniają normy emisji, informowania w świadectwach homologacji o nieprawdziwych parametrach emisji tlenków azotu, a także kierowania wytycznych do sprzedawców, które mogły prowadzić do odrzucania reklamacji dotyczących emisji.

Czytaj także: Niemcy i dieselgate: wpłynął akt oskarżenia przeciw szefom VW

Wydana w środę decyzja ma być sfinalizowaniem prowadzonego od kilku lat dochodzenia, w którym zgromadzono 25 tomów akt. UOKiK jest trzecim w Europie organem, który kończy postępowanie w sprawie dieselgate. Przykładowo włoski organ ochrony konkurencji nałożył łącznie na Volkswagen AG i Volkswagen Group Italia 5 mln euro kary.

Najwyższe sankcje poniósł Volkswagen w USA: kara nałożona przez sąd wyniosła 2,8 mld dolarów, a Federalna Komisja ds. Handlu poinformowała o zawartej ugodzie, której wartość wyniosła prawie 15 mld dolarów – Volkswagen zobowiązał się m.in. do odkupienia w Stanach Zjednoczonych wadliwych samochodów.

Rozstrzygnięcie urzędu nie jest prawomocne. Przysługuje od niego odwołanie do sądu. Po uprawomocnieniu decyzje UOKiK stają się prejudykatem, co ułatwia konsumentom dochodzenie roszczeń w sądach. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji.

Afera z fałszowaniem pomiarów emisji tlenków azotu okazała się dla koncernu z Wolfsburga wyjątkowo bolesna. Doprowadziła nie tylko do gigantycznych strat finansowych, ale także do głębokich zmian w samej firmie, zarówno personalnych jak i organizacyjnych. Zmieniona została strategia koncernu, który w ciągu najbliższych lat Volkswagen zamierza stać się światowym liderem w zakresie elektromobilności. Do 2024 roku koncern zainwestuje w jej rozwój 33 miliardy euro.

W obecnych wynikach produkcyjnych koncernu nie widać już negatywnych skutków dieselgate. W 2019 r. mimo trudnej sytuacji na globalnych rynkach Volkswagen zwiększył sprzedaż samochodów o 1,3 proc. r/r do prawie 11 milionów samochodów.

W Polsce importer aut produkowanych przez koncern –Volkswagen Group Polska sprzedał w 2019 r. 157,7 tys. aut. W opublikowanej w grudniu 2019 r. Liście 2000 Rzeczpospolitej spółka zajęła 2. miejsce w branży motoryzacyjnej i 14. w łącznej klasyfikacji z przychodami za 2018 r. w wysokości 14,4 mld zł.  

Takiej decyzji należało spodziewać się od końca ubiegłego tygodnia. W ostatni piątek urząd poinformował, że postępowanie dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach produkowanych przez koncern Volkswagena jest na końcowym etapie. Producent stosował w produkowanych po 2008 roku samochodach marek Volkswagen, Skoda, Audi i Seat oprogramowanie, które w warunkach testowych pozwalało zaniżać emisje tlenków azotu. Urząd postawił zarzuty: rozpowszechniania w reklamach nieprawdziwych informacji sugerujących, że auta koncernu są ekologiczne i spełniają normy emisji, informowania w świadectwach homologacji o nieprawdziwych parametrach emisji tlenków azotu, a także kierowania wytycznych do sprzedawców, które mogły prowadzić do odrzucania reklamacji dotyczących emisji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły