Bank odda pieniądze za podwyższanie opłat

UOKiK zdecydował, że DNB Bank Polska niesłusznie pobierał wyższą marżę kredytów hipotecznych i podwyższone opłaty za konto. Musi zwrócić pieniądze klientom.

Publikacja: 18.01.2019 11:13

Bank odda pieniądze za podwyższanie opłat

Foto: Bloomberg

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi od klientów DNB Banku Polska, którzy twierdzili, że podwyższa marżę objętych promocją kredytów hipotecznych i opłaty za konto w pakiecie Personale. O sprawie zawiadomił urząd również Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu.

Bank z kolei twierdził, że kredytobiorcy nie dotrzymali warunków promocji, na podstawie której płacili mniejsze raty. Zgodnie z umową musieli zasilać konto konkretną kwotą (np. 5 tys. zł) co miesiąc lub utrzymywać ustalone oszczędności (np. 100 tys. euro). Wiele osób przelewało pieniądze z innego konta prowadzonego przez DNB, ale bank uznawał jedynie przelewy z zewnętrznych źródeł i w efekcie, bez żadnego ostrzeżenia, podwyższał marżę. Praktyka rozpoczęła się na początku 2015 r. i trwa do dziś – twierdzi UOKiK.

– Przeanalizowaliśmy regulaminy promocji i ustaliliśmy, że nie zastrzegały one, że przelewy muszą zostać zrobione z kont w innych bankach. Tym samym kredytobiorcy mogli spełniać warunki promocji i mogli płacić niższe raty – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

DNB podwyższył też opłatę za konto Personale z 18 do 22 zł. Osoba, która je założyła, mogła liczyć na korzystniejsze warunki kredytu hipotecznego. Gdy jednak nie zgadzała się z wyższą opłatą i chciała wypowiedzieć umowę o prowadzenie konta, narażała się również na podwyższenie oprocentowania kredytu hipotecznego.

W trakcie postępowania DNB Bank Polska zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat byłym i obecnym klientom, którym podniósł marżę i opłaty za konto. Przywróci niższą marżę promocyjnych kredytów hipotecznych (w decyzji, dostępnej na stronie urzędu, wymieniono szczegółowo nazwy tych kredytów i warunki, które trzeba spełnić, by z skorzystać z tego rozwiązania). Poza tym odda różnicę między marżą podwyższoną i promocyjną oraz przywróci niższe opłaty za konto Personale (18 zł) i odda konsumentom różnicę wynikającą z pobrania wyższych opłat.

Obecni klienci dostaną automatycznie zwrot pieniędzy, a byli klienci muszą złożyć wniosek do banku. W ciągu sześciu miesięcy od uprawomocnienia się decyzji powinni oni na piśmie wystąpić do DNB o zwrot pieniędzy. We wniosku trzeba wskazać numer umowy i rachunku bankowego. Bank poinformuje klientów o decyzji UOKiK listownie, w systemie bankowości elektronicznej, na swojej stronie internetowej i przez ogłoszenia w prasie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi od klientów DNB Banku Polska, którzy twierdzili, że podwyższa marżę objętych promocją kredytów hipotecznych i opłaty za konto w pakiecie Personale. O sprawie zawiadomił urząd również Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu.

Bank z kolei twierdził, że kredytobiorcy nie dotrzymali warunków promocji, na podstawie której płacili mniejsze raty. Zgodnie z umową musieli zasilać konto konkretną kwotą (np. 5 tys. zł) co miesiąc lub utrzymywać ustalone oszczędności (np. 100 tys. euro). Wiele osób przelewało pieniądze z innego konta prowadzonego przez DNB, ale bank uznawał jedynie przelewy z zewnętrznych źródeł i w efekcie, bez żadnego ostrzeżenia, podwyższał marżę. Praktyka rozpoczęła się na początku 2015 r. i trwa do dziś – twierdzi UOKiK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Wakacje kredytowe mają zostać przedłużone. "Większość zagłosuje za tym pomysłem"
Banki
Kadrowa miotła dotarła do Banku Pekao. Kto zostanie prezesem?
Banki
Miotła kadrowa dotarła do Banku Pekao. Powołano nową radę nadzorczą
Banki
Szwajcaria nie chce powtórki z bankructwa Credit Suisse
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Banki
EBOR wyszedł zdecydowanie spod kreski w 2023 roku